Tradelens er langt med at integrere Maersk-rivaler på platformen

Sidste år blåstemplede Maersks store rivaler blockchain-platformen Tradelens. I dag er Tradelens langt med at integrere rivalernes data, og de første pilotprojekter med de store rederier er i luften, oplyser Tradelens til ShippingWatch.
Maersks blockchain-platform Tradelens har lige nu mere end 170 kunder ombord, oplyser selskabet. | Foto: PR / Maersk
Maersks blockchain-platform Tradelens har lige nu mere end 170 kunder ombord, oplyser selskabet. | Foto: PR / Maersk

Maersks blockchain-platform Tradelens er gået ind i den sidste fase med at bringe rivalerne ombord.

For godt et år siden fik Tradelens, der er blockchain-samarbejdet startet af Maersk og IBM, en blåstempling af Maersks største rivaler, MSC, CMA CGM, Hapag-Lloyd og One. Det betød, at fem ud af de seks største containerrederier i verden bakker op om Tradelens.

Siden da har platformen arbejdet hårdt på at integrere rivalernes data i Tradelens. Det er sket i forskellige faser, og arbejdet er nu så fremskredent, at flere af de store rederier er begyndt at teste Tradelens.

"I øjeblikket har vi globale rederier, som tilsluttede sig sidste år, som er live på platformen og nogle, som er de sidste faser af on-boarding," skriver Tradelens i en skriftlig kommentar til ShippingWatch.

Tradelens ønsker ikke at uddybe, hvor langt arbejdet er med de enkelte rederiers data.

"To af de tilbageværende rederier har igangsat pilotptojekter, hvor de bruger shippingdata fra kundernes faktiske afskibninger for at sikre sig, at den kæmpe opgave med at gennemføre de her komplekse og detaljerede integrationer sker på en måde, der ikke giver megen plads til fejl," skriver Tradelens.

Forhandler med store rederier om vilkår

Tyske Hapag-Lloyd gav sin opbakning til Tradelens i juli sidste år. Det tyske containerrederi, som er verdens femte største, fortæller til ShippingWatch, at rederiet endnu ikke har set resultater af Tradelens-samarbejdet

"Vi har endnu ikke set nogen resultater, da vi ikke er operationelle med Tradelens," skriver Hapag-Lloyd.

Det tyske rederi tilføjer, at det lige nu forhandler om de kontraktlige vilkår med Tradelens.

"De øvrige interesserede rederier arbejder stadig på de kontraktuelle betingelser med TL samt integratiionen af Tradelens og deres egne driftssystemer," skriver Hapag-Lloyd.

Også det japanske rederi One oplyser til ShippingWatch, at rederiet endnu ikke har en dato for en officiel aftale med Tradelens endnu.

Over 170 kunder ombord

Tradelens blev lanceret i december 2017, men Maersk og Tradelens kæmpede i den første tid med at lokke konkurrenterne ombord.

Det skyldtes skepsis hos flere af Maersks konkurrenter, der såede tvivl om neutraliteten og åbenheden i den digitale platform. Derfor har Maersk og IBM undervejs ændret strukturen fra et joint venture til et mere løst partnerskab for at undgå tvivl om Tradelens' uafhængighed.

Ud af verdens seks største rederier er det kun kinesiske Cosco, som ikke er en del af Tradelens. Det kinesiske rederi arbejder på sin egen blockchain-platform, Global Shipping Business Network (GSBN).

Platformen støttes af blandt andre OOCL, som i 2018 år blev opkøbt af Cosco-koncernen, samt havnegruppen bag Qingdao Havn i Kina.

Tradelens oplyser, at mere end 170 kunder aktuelt er en del af platformen. Blandt dem findes flere af verdens største havne og terminaler, oplyser Tradelens.

DP World går med i Maersks digitale sats 

Skou vil have leverandører med på Tradelens: "Basalt set kan vi tvinge dem" 

Det asiatiske marked er Traxens næste store mål 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også