Maersk Drilling med i globalt kapløb om borerigskibe
Maersk Drilling er oppe mod en stribe internationale storspillere i olieindustrien om at levere borerigskibe til produktion på dybt vand. Omkring 80 avancerede boreskibe er i ordrer på værfter rundt i verden, og flåden er fordoblet på få år.
Maersk Drilling er oppe mod en stribe globale storspillere i olieindustrien om at levere borerigskibe til produktion på dybt vand, hvor hovedparten af fremtidens olie- og gasressourcer skal pumpes op. Ikke mindst i farvandene ud for Brasilien og Vestafrika, hvor efterspørgslen efter disse skibe er voldsom.
Maersk Drilling har i øjeblikket fire boreskibe under konstruktion på Samsung-værftet i Sydkorea svarende til en samlet investering på omkring USD 2,6 milliarder og med levering i 2013 og 2014. De to første af disse skibe er sikret kontrakter med henholdsvis olieselskabet Exxon samt ConocoPhilips og Marathon Oil.
80 boreskibe i ordrer
De seneste tal viser, at der i øjeblikket er omkring 50 af de avancerede boreskibe i ordrer på skibsværfter rundt om i verden (Brasilien ikke medregnet). Dertil skal lægges tæt ved 30 boreskibe, der er i ordre på værfter i Brasilien. Bag disse mange ordrer er selskaber som Transocean, Seadrill, Petrobras, Vantage Drilling, Ensco, Pacific Drilling, Maersk Drilling, Diamond Offshore og en række andre, fremgår det af en opgørelse fra asiatiske SinoShip.
I november 2013 forventes den samlede flåde af disse boreskibe at tælle 83 enheder eller mere end det dobbelte antal end for bare tre år siden. Udover evnen til at bore på meget store vanddybder er skibene forholdsvis nemme at flytte rundt til steder, hvor der er behov for dem, men det stiller samtidig store sikkerhedskrav til konstruktionerne.
For nylig annoncerede brasilianske Sete Brazil, at selskabet har placeret ordrer til en samlet værdi på over otte mia. USD på Keppel Offshore and Marine and SembCorp Marine i Singapore. En demonstration af den voldsomme interesse og efterspørgsel på disse skibe. Ikke kun for Keppel i Singapore, men også for værfter i Sydkorea og værftslande som Japan og Kina, der i stigende grad forfølger ambitioner om at bevæge sig ind i dette såkaldte high-end offshoremarked, hvor investeringerne og værdiskabelsen i forhold til disse skibe er enorme for de værfter, der evner at bygge dem.
Keppel Offshore and Marine, et datterselskab i Keppel Corp, oplyste i november 2012, at det forventer at levere 20 rigge næste år. Det største antal nogensinde i værftets historie.
Den nye generation
Sigma Drilling har for nylig indgået en kontrakt med koreanske STX Offshore & Shipbuilding for et enkelt ultra-deepwater boreskib med option på yderligere fire enheder. Værdien af denne kontrakt udgør alene omkring 3,5 mia USD. Skibene karakteriseres af SinoShip som den nyeste generation med bl.a. større kapacitet og hurtighed i forhold til transit. Skibene er i stand til at bore over 12 kilometer ned på vanddybder op til 3,6 kilometer.
Med til at drive efterspørgslen efter disse skibe er også de stigende antal borelicenser i Den Mexicanske Golf og efterspørgslen i Brasilien, Vestafrika og Arktis.
De aktuelle dagsrater for borerigskibe er tilbage på niveauet før 2008 på ca. 600.000 USD lidt afhængig af, hvilken region, de opererer i.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.