En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
07.10.2013kl. 07.17

SeaIntel: Krisen har sluppet USA's containermarked

Målt i containermængder ser det ud til, at USA er ude af den finansielle krise, og særligt havnene på østkysten nyder godt af redernes skifte fra Panama til Suez.
Foto: Maersk Line
af OLE ANDERSEN

Det nordamerikanske containermarked er ude af den finansielle krise, konkluderer SeaIntel i en ny analyse af udviklingen i en række havne i USA.

Ifølge analysen er det især havnene på østkysten, der har fremgang i form af stigende containermængder i takt med, at flere redere har valgt at sejle gennem Suez-kanalen frem for Panama på deres services mellem Asien og USA's østkyst.

SeaIntel: Redere står til stor gevinst på udvidet Panama-kanal 

"Vi forventer, at denne udvikling vil blive intensiveret med udvidelsen af Panama-kanalen, når rederierne kan indsætte større skibe med lavere omkostninger per container, og uden at få markant længere transittider, med services direkte til de tæt befolkede områder på østkysten i stedet for at fragte container med jernbane på tværs af kontinentet," konkluderer SeaIntel.

 

Samlet set er det fortsat havnene på USA's vestkyst og de to største på hele det nordamerikanske kontinent, Los Angeles og Long Beach, der håndterer de største containermængder i Nordamerika, et af de to største containermarkeder i verden.

Maersk Line vil skyde genvej gennem Suez 

I 2012 håndterede de nordamerikanske havne omkring 42 mio. teu, en stigning på syv procent siden 2006. Det på trods af den negative konsekvens, den finansielle krise har haft for forbruget af fysiske varer overalt i verden, påpeger analysen.

De fire havne i USA, der i løbet af de sidste ti år har haft det største gennemløb af containere, er Los Angeles, Long beach, Seattle og New York/New Jersey. Af de fire amerikanske havne er New York/New Jersey den eneste, der i 2012 har passeret rekordniveauerne i 00erne, mens Savannah i Georgia ifølge SeaIntel kan siges at have leveret en toppræstation blandt de større væksthavne med markante stigninger i containermængderne i næste alle år siden 2002.    

SeaIntels analyse bygger på udviklingen i 18 af de 19 største containerhavne i USA og Canada siden januar 2012 og til og med 2012.

USAs østkyst mål for store containerskibe  

Fragt gennem Panama-kanalen falder  

Amerikanske havnearbejdere tjener langt over gennemsnittet 

 

Relaterede artikler:

  • USAs østkyst mål for store containerskibe

    For abonnenter

  • Foto: Hamburg Süd

    Fragt gennem Panama-kanalen falder

  • Amerikanske havnearbejdere tjener langt over gennemsnittet

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Danske Scan Global har siden 2016 været ejet af den amerikanske kapitalfond AEA Investors. | Foto: Pr / Scan Global Logistics
Logistik

Scan Global bekræfter muligt ejerskifte

I december fortalte Scan Global-topchef, at planerne om et ejerskifte var sat på pause, men nu er meldingen, at der er drøftelser i gang.
  • Scan Global øjner muligheder i et ustabilt fragtmarked med pressede rater
  • Scan Global udskyder planlagt ejerskifte: "Det er ikke noget, der haster"

For abonnenter

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Leverandører

Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi

For abonnenter

Foto: Pr / Oldendorff Carriers
Tørlast

Tørlast pris-indeks dykker fortsat

Foto: Hhla
Havne

Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser

Seneste nyt

  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte – 08.20
  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tank-optur har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast pris-indeks dykker fortsat – 3. feb.
  • Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi – 3. feb.
  • Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal – 3. feb.
  • Euronavs topchef forsvarer beslutning om at tilbageholde stort udbytte – 3. feb.
  • Ziton vinder langvarig aftale med tysk energiselskab – 3. feb.
  • Maersks flådechef stopper efter 25 år i rederiet – 3. feb.
  • DP World skal bygge stor havneterminal i Indien – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv intern CO2-skat: "Der mangler politisk handling" – 3. feb.
  • Fragtpriserne ud af Kina fortsætter deres fald – 3. feb.
  • Klumme: Maersk og MSC har kurs mod en direkte kamp om kunderne – 3. feb.
  • Clarksons satser på havvind med nyt amerikansk kontor – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Financial Controller

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Watch Job

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Financial Controller

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge