ShippingWatch

Global Ports vil opkøbe russisk storkonkurrent

Mærsk's delvist ejede Global Ports i Rusland vil opkøbe den største konkurrent, men handlen kræver godkendelse af myndighederne. Analysehuset Drewry er skeptisk.

Russiske Global Ports Investments, der har APM Terminals som storaktionær med 37,5 procent , har indgået bindende aftale om opkøb af det Moskva-baserede NCC Group Limited, der er Ruslands næststørste terminaloperatør. 

Overtagelsen er betinget af myndighedernes godkendelse, og blandt andre Drewry er skeptisk over for, om overtagelsen vil gå glat igennem. I juni i år vurderede analysehuset, at de to store russiske terminaloperatører i kraft af deres samlede og store markedsandel kan få svært ved at opnå myndighedernes godkendelse, og at de russiske myndigheder, Federal Antimonopoly Service of Russia, næppe vil acceptere handlen.

Global Ports Investments er den største terminaloperatør i Rusland med en markedsandel i 2012 på 30 procent efterfulgt af National Container Company med lige over 21 procent. I St. Petersborg er koncentrationen endnu større, hvor de to operatører hver har en markedsandel på ca. 43 procent.

Drewry vurderede dog samtidig og med henvisning til gentagne udtalelser fra den russiske regering om at gøre grænseoverskridende transporter mere effektive og forenkle toldprocedurer, at regeringen kan støtte etableringen af en betydelig storspiller på markedet for at sikre, at de russiske havne forbliver konkurrencedygtige.

Ruslands førende operatør

Ifølge APM Terminals vil aftalen med NCC Group styrke Global Ports ledende position på det voksende russiske containermarked med større kapacitet og effektivitet i driften af terminalerne.

 

"Aftalen vil skabe landets førende selskab i russisk infrastruktur til fordel for alle parter i transportkæden," skriver APM Terminals i en meddelelse mandag.

NCC Groups største terminaloperation, som ejes 100 procent, er First Container Terminal i St. Petersborg. Dertil kommer et 80 procent ejerskab af Ust-Luga Container Terminal og fuldt ejerskab af en indenlandsk logistikterminal tæt ved St. Peterborg.

I 2012  håndterede NCC Groups marineterminaler ca. 1,69 mio. teu, og det kan blive til markant mere i takt med at efterspørgslen stiger.

Global Ports overtagelse af NCC skal finansieres gennem en kombination af kapitalindskud og nye aktier svarende til 18 procent af den udvidede aktiekapital i Global Ports. Værdien af de to selskaber vil udgøre ca. 1,5 mia. USD.

Global Ports driver tre containerterminaler i Rusland  og to containerterminaler i Finland, ligesom selskabet bl.a. har en 50 procents andel af en olieterminal i Estland.

NCC Group håndterede i 1. halvår 2013 561.000 teu, der svarer til en vækst på syv procent sammenlignet med 1. halvår 2012. 

I 2012 udgjorde gruppens samlede omsætning 253,3 mio. USD med et driftsresultat (Ebitda) på 164 mio. USD.

Drewry: Frygt for russisk dominans på terminaler  

DP World vil tilbage på det russiske marked 

Analytiker: Rusland-investering lukker hul i portefølje

 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Rederier er usikre på de kommende CII-regler for skibes CO2-udledninger. Ammoniak kan blive vigtigt brændstof, men kræver enorm produktion. Nye EU-sanktioner mod Rusland kan omgås, siger advokat. Og Norden undgår straf i sag om falske logbøger.

Carsten Mortensens Dee4 Capital sælger ud igen

Dee4 Capital Partners med tidligere Norden- og BW Group-topchef Carsten Mortensen sælger endnu et tankskib - denne gang til græsk skibsreder og lander millionfortjeneste, viser tal i VesselsValue.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs