APM Terminals og DFDS skal løfte Gøteborg

APM Terminals og DFDS er i løbet af det sidste år blevet store aktører i Skandinaviens største havn i Gøteborg. Og de to selskaber er vigtige, hvis havnen skal nå sine vækstmål det kommende år, siger havnens CEO, Magnus Kårestedt, til ShippingWatch.

APM Terminals er en vigtig brik i Gøteborg Havns ambition om at tiltrække flere af de ledende containerrederier med direkte forbindelser til andre verdensdele fra Skandinaviens største havn. Det samme er DFDS, som tidligere i år overtog den store Roro-terminal Älvsborg, siger CEO i Port of Gothenburg, Magnus Kårestedt, i et interview med ShippingWatch.

APM Terminals overtog i januar 2012 driften af containerterminalen i Gøteborg i en 25-årig koncession, og det A.P. Møller - Mærsk-ejede havneselskab vil i løbet af de første fem år investere ca. 115 mio. USD primært i infrastrukturen.

Flere direkte linjer

"Den største udfordring for os de kommende år er en fortsat udvikling af vores linjenet, som i dag inkluderer flere direkte linjer til andre verdensdele, og en tæt trafik inden for Europa. For Sverige, som er stærkt afhængig af handel og med stor afstand til import- og eksportmarkederne, er et stærkt godscenter med tilstrækkelig stor volumen for at tiltrække mere linjetrafik helt afgørende. Det ved både industrien og vores rederikunder," siger Magnus Kårestedt og peger på, at havnen i det forløbne år har fået flere kunder, herunder to ny direkte linjer til Asien:

"I vores del af verden er der dog fortsat vældig mange mange havne, og det gavner ikke altid erhvervslivets konkurrencekraft. Nogle få stærke og store godscentre og derudover specialiserede havne er recepten på effektive transporter til lave omkostninger."   

Foto: Port of Gothenburg
Foto: Port of Gothenburg

"I lyset af tilstanden i verdensøkonomien og rederiernes økonomiske vanskeligheder har vi som havnemyndighed arbejdet målrettet på at sænke omkostningerne i havnen, og vi er lykkes med at sænke vores priser i forhold til f.eks. anløb. Desuden har vi som myndighed en vigtig rolle ved at fremme konkurrencen blandt havnens aktører , f.eks. bugserbåde, for at holde omkostningerne nede," siger Magnus Kårestedt.

Gøteborg ser stigende eksport ud af Europa 

Ikke kun APM Terminals, men også DFDS har forstærket sin repræsentation i Gøteborg  i det forløbne år. DFDS fik i april EU-Kommissionens godkendelse til købet af den store RoRo-terminal Älvsborg i et et joint venture med selskabet C. RO Ports, der er hjemhørende i Luxembourg. .

"De to selskaber forstærker vores position, fordi det er globale virksomheder med en gedigen erfaring i at effektivisere driften af terminaler. Disse terminalselskaber er i Gøteborg for at investere, og de har lanceret investeringsprogrammer. For eksempel investerer APM Terminals 800 mio. kroner i tre nye kraner til super post panamax-skibe. Vi har allerede set, at effektiviteten i terminalerne er blevet forøget i løbet af året, og havnen har fået flere kunder både i container- og bilterminalerne."

Den såkaldte G6-alliance, som består af APL, Hyundai Merchant Marine, Hapag-Lloyd, Nippon Yusen, Mitsui og OOCL, meddelte tidligere i år, at man vil begynde at anløbe den svenske havn på en streng fra Fjernøsten til Nordeuropa. Den nye service fordobler dermed antallet af direkte services på Fjernøsten/Nordeuropa, som kalder Göteborg, da Maersk Line allerede anløber havnen.

Vækstplanen i Gøteborg

Gøteborg Havns grundlæggende målsætning, og som havnen styres efter, er holdbar vækst. Når det gælder containertrafikken er målet at fordoble volumnerne i 2025. På kort sigt er målet at nå én mio. teu i 2015 fra de cirka 900.000 teu i 2012.

"Desuden er vi gået fra at være en helejet kommunal havn til at få en organisation i lighed med andre af verdens store havne med professionelle terminaloperatører, der er eksperter i effektiv terminaldrift. Det bidrager også til vores tilvækst," understreger Magnus Kårestedt.       

Gøteborg Havn, Port of Gothenburg, har udformet fire strategier i vækstplanen.

1. Øge havnens opland via de nuværende 26 jernbaneforbindelser

2. Mere containertransport

3. Øge havnens opland i Norge med særlig fokus på Oslofjorden

4. Mere transhipment til Baltikum og Rusland.

Containervækst i Gøteborg Havn - ro/ro falder 

Rotterdam og Gøteborg indgår LNG-alliance 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også