Et aftalememorandum vil blive underskrevet mellem Rotterdam Havn og Gøteborg Havn. Målet med aftalen er at have LNG-infrastruktur parat, når strengere regler for udledning af CO2 træder i kraft i 2015 for skibsfarten. De to havne i SECA-området i Nordeuropa, hvor der fra 2015 ikke må sejles med brændstof med et svovlindhold over 0,1 pct.
"Vi ser LNG som en vigtig mulighed for den maritime industri til at overholde svovl-direktivet i 2015. Brugen af LNG som brændstof passer ind i vores politik om at blive den mest bæredygtige havn. Vi anser havnen i Gøteborg som en stærk partner i det skandinaviske marked på dette område," siger Ronald Paul, COO, Rotterdam Port Authority.
For at LNG-målene kan nås inden 2015, er der behov for hurtig implementering på en række områder, skriver havnene i meddelelsen. Den krævede infrastruktur i havnene skal bygges, og regler skal laves for håndteringen af LNG, samtidig med at det er centralt, at de to havne fremmer forståelsen af LNG som maritimt brændstof.
"Vi er meget glade for, at den største havn i Europa er gået sammen med os i dette vigtige spørgsmål. Sammen vil vi have et meget stærkt tilbud til markedet," siger Magnus Kårestedt, adm. direktør, Port of Gøteborg.
Göteborg kræver afgift fra skibe med højt svovlindhold
Gøteborg ser stigende eksport ud af Europa
IMO opfordres til at granske nyt brændstof
Frederikshavn Havn undersøger LNG-terminal med investorer
Havnene beder politikerne om finansiering til LNG-anlæg