DP World vil tilbage på det russiske marked

En af verdens fire store havneoperatører, den Dubai-dominerede DP World, måtte forlade det russiske marked, da APM Terminals og Global Ports gik sammen. Nu vil DP World tilbage, oplyser selskabet til ShippingWatch.
Foto: Mikhail Metzel
Foto: Mikhail Metzel

DP World, verdens tredje-største havneterminaloperatør, vil tilbage på det russiske marked. Selskabet kigger derfor jævnligt på alle de større havne på det ekspansive og lovende marked og er parat, hvis den rigtige mulighed viser sig.

Det Dubai-baserede selskab med europæisk hovedkvarter i London har tidligere været til stede på det russiske marked med aktiviteter i Vostochnaya tæt på Vladivostok på den russiske Stillehavskyst. Men DP World valgte at trække sig fra den strategisk vigtige by og dermed hele det russiske marked, da partneren, det russiske Global Ports, solgte 37,5 procent af aktierne til det Maersk-Kontrollerede APM Terminals sidste år.

Vil gerne købe op

"Vi vil gerne tilbage på det russiske marked. Det er et BRIK-land, og vi mener, det ser lovende ud. Så hvis den rigtige mulighed byder sig, er vi interesseret," siger Senior vice president & Managing Director Flemming Dalgaard,  DP World Europe Regional Office, til ShippingWatch.

Foto: DP World
Foto: DP World

DP World: Gigantskibene presser havne i hele verden 

De geografiske hovedområder i Rusland er koncentreret omkring Skt. Petersborg-regionen, Sortehavet og Vladivostok mod øst. Udover Global Ports er det russiske havneselskaber som konglomeratet Summa, der også er aktiv inden for landbrug, olie, gas og telekommunikation, NCC eller Novorossiysk, som kan være de mest oplagte, DP World kunne være interesseret i. Enten i form af samarbejdspartnere eller som et opkøbsemne, da DP Worlds investeringsstrategi frem for alt lægger op til akkvisitioner i de nye økonomier og udviklingslandene.

3-4 interessante emner

Flemming Dalgaard vil ikke kommentere på, hvor langt DP World er i forløbet med at komme ind på det russiske marked igen, ej heller hvilke selskaber, det i givet fald kunne dreje sig om. Men som han siger "er der en gruppe på 3-4 stykker, der er interessante at kigge på."

Drewry: Frygt for russisk dominans på terminaler  

APM Terminals har med købet af aktieposten i Global Ports koncentreret sine interesser i Rusland om havnen i Skt. Petersborg. Udover aktiviteterne i Vostochnaya gav købet adgang til havnefaciliteter i Helsinki og Kotka i Finland og til en olieterminal i Tallinn i Estland.

Kampen om det russiske marked bliver dog ikke nødvendigvis let. Tidligere på året bekræftede Global Ports, at selskabet "i overensstemmelse med sin vækststrategi, som selskabet forfølger gennem organisk vækst og opkøb, løbende vurderer alle muligheder i sektoren" og bekræftede, at det var i drøftelser med ejeren af NCC, som står bag en række havne og indlandsterminaler.

Få store aktører

I kraft af deres samlede og store markedsandel anser det britiske analysehus Drewry det dog ikke for sandsynligt, at de russiske myndigheder, Federal Antimonopoly Service of Russia, vil acceptere handlen mellem de to selskaber.

Maersks russiske ambitioner går gennem Kreml 

Global Ports er den største terminaloperatør i Rusland med en markedsandel i 2012 på 30 procent efterfulgt af NCC, National Container Company, med lige over 21 procent. I Skt. Petersborg er koncentrationen endnu større, hvor de to operatører hver har en markedsandel på ca. 43 procent.

Rusland ekstremt vigtigt for APM Terminals

Maersk klar på flere russiske investeringer

Global Ports bekræfter forhandlinger med konkurrent  

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også