ShippingWatch

Verdens største havne tilbage på 2009-niveau

Mængden af containere i verdens fire største havne i Shanghai, Singapore, Hong Kong og Shenzhen er ifølge Alphaliner nu på det laveste niveau siden 2009. Endnu et tegn på den svage udvikling i verdensøkonomien.

Mængden af containere i verdens fire største havne i Shanghai, Singapore, Hong Kong og Shenzhen er nu på det laveste niveau siden 2009. Endnu et tegn på den svage udvikling i verdensøkonomien.

Ifølge Alphaliner udgjorde væksten i containermængderne i de fire store asiatiske havne kun 1,1 procent i årets første tre måneder af 2013. I samme periode sidste år lå væksten på 4,1 procent.

Hong Kong-strejke begynder at gøre ondt 

Hong Kong har lidt det største tab, hvor mængderne i 1. kvartal i år er faldet med 4,6 procent i forhold til samme periode 2012. Og her er der udsigt til yderligere fald i de kommende måneder på grund af den efterhånden langvarige strejke blandt 500 havnearbejdere i Hongkong International Terminals (HIT), der siden 28. marts har krævet lønforhøjelser. Effekten af disse arbejdsnedlæggelser vil vise sig i tallene for april, fordi rederne har omdirigeret ca. 20 procent af containerne til havnene i Shenzhen Guangzhou for at undgå forsinkelser.

Netop Shenzhen arbejder ihærdigt på at overtage Hong Kongs position som verdens 3. største containerhavn i 2013, og Shenzhen havde da også en fremgang i årets første kvartal på fire procent til 5,3 mio. teu.

Singapore havn nærmede sig rival i 2012 

Imens bevarer Shanghai sin førerposition foran Singapore med en fremgang på 3,6 procent i 1. kvartal til i alt 7,8 mio. teu. Singapore har ikke kunne fastholde fremgangen fra 2012 med en vækst i åreets første tre måneder på kun 1,3 procent på grund af svigtende transshipment-mængder fra sydøstasiatiske markeder som Indonesien, Malaysia og Thailand.

Hongkong-strejke: Skibe hænger fast ved terminalerne  

Drewry: Kinesiske havneselskaber på opkøb 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs