Drewry: Kinesiske havneselskaber på opkøb

Operatører som Cosco Pacific og China Merchants Holdings International vil fortsætte deres udenlandske havneopkøb, fordi væksten i Kina  ikke når niveauer fra før finanskrisen.

Kinesiske terminaloperatører med fokus på Asien-Europa tilskyndes i stigende grad at investere udenlands for at sprede risikoen. Det skyldes blandt andet forventningen om en svagere økonomisk vækst og dermed mindre fragtmængder i kinesiske havne, vurderer analysehuset Drewry.

Senest har Cosco Pacific og China Merchants Holdings International (CMHI) været på opkøb. For Cosco Pacifics vedkommende  i Piræus, og havnemyndigheder får nu også disse to kinesiske terminalaktører at forholde sig til, når der skal sælges koncessioner. China Merchants har ekspanderet i Afrika og Sri Lanka, og selskabet har for nylig købt 49 procent af Terminal Link med terminaler spredt rundt på kloden.

Kinesiske terminaloperatørers fremmarch uden for Kina vil formentlig fortsætte, selv om der er tegn på større økonomisk vækst i Kina. Vækstraterne vil dog formentlig langt fra ligne den optur, man så før finanskrisen tilbage i 2007.

Prisen på havneterminaler er styrtdykket siden 2008 

CMA CGM sælger andel af havneoperatør 

Shanghai Port havde lille vækst i 2012 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også