Singapore havn nærmede sig rival i 2012

Kløften mellem havnene i Singapore og Shanghai er i løbet af 2012 blevet mindre. Shanghai er dog stadig den travleste containerhavn i 2012, skriver Alphaliner.
Foto: Hapag-Lloyd
Foto: Hapag-Lloyd

De rivaliserende havne i henholdsvis Singapore og Shanghai nærmede sig hinanden i 2012. Havnen i Singapore oplevede således en vækst på 5,9 pct. i håndterede containere på 31,6 mio. teu, mens væksten i Shanghai blot lå på 2,5 pct., hvilket dog svarede til 32,5 mio. teu. Det skriver Shipping Gazette.

Væksten hos Singapores havn skal hovedsageligt findes i større vækst fra Indonesiske havne, hvilket har hjulpet Singapore til igen at kunne konkurrere med malaysiske havne, som Tanjung Pelepas - der er en del af Mærsks APM Terminals' globale netværk, og havnen Kelang. Begge har i løbet af de sidste 15 år formået at stjæle en del af Singapores omladningsvolumen (transhipment), skriver Alphaliner.

Også andre kinesiske havne oplevede i 2012 en vækst i antallet af håndterede containere. Her i blandt Huanghua havn, der ligger i et omfattende havneområde i Bohai-bugten. Havnen har på et år oplevet en stigning i containervolumen på 204 pct. til 102.000 teu, rapporterer den kinesiske avis Xinhua, ifølge Shipping Gazette. Med 2012-resultatet kan havnen Qinhuangdao i Hebei-provinsen desuden melde, at havnevolumenen for syvende år i træk overstiger 200 mio. tons.

Singapores havn får overskud i 2012

Kinesisk opkøb i vigtig gigant-terminal

Rickmers udvider med nyt kontor i Singapore 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også