Prisen på havneterminaler er styrtdykket siden 2008

Det franske containerrederi CMA CGMs delvise salg af sin globale terminalforretning til kinesiske interesser for få dage siden viser, at der har været en voldsom prisboble på værdierne i store containerterminaler.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Prisen for containerterminaler er raslet ned, siden den internationale finanskrise begyndte at tage kvælertag på verdensøkonomien i 2008. Det konstaterer flere analytikere ifølge nyhedsmediet The Loadstar, efter at den kinesiske terminaloperatør China Merchants i sidste uge overtog 49 procent af Terminal Link for 400 mio. euro. Sælger var verdens tredje største containerrederi, franske containerrederi CMA CGM.

Carlyle Group trækker sig fra Virginia-budkrig 

Terminal Link, der omfatter interesser i omkring 20 terminaler rundt om i verden, håndterede i 2011 8,1 mio. teu. Til sammenligning købte det Deutsche Bank-ledede investeringsselskab RREEF i 2007 Maher Terminals i New York for 2,7 mia USD, som på dette tidspunkt håndterede 1,5 mio. teu årligt.

Med andre ord er hele Terminal Link med 8,1 mio. teu værdisat til godt 1 mia. USD, mens Maher Terminals i New York med en langt mindre volumen blev solgt for næsten tre gange så meget for ca. seks år siden.

"Alle vidste, det var et stort beløb. Og timingen for sælger (i 2007, red.) var fantastisk, fordi ingen vidste, hvad der ventede lige rundt om hjørnet," siger Dean Davison, senior consultant hos Ocean Shipping Consultants, til The Loadstar.

Terminal-gigant parat til yderligere investeringer i Latinamerika 

Neil Davidson, senior port advisor i analysehuset Drewry, der bl.a. rådgiver myndighederne i Virginia, hvor Mærsk har budt på havnen, siger, at prisen for Maher Terminals i 2007 var meget høj i forhold til den nuværende markedssistuation, og at prisen for Terminal Link i højere grad afspejler værdier i terminalforretninger mere end lysten til bare at købe aktiver før finanskrisen.

Maersks havneforretning rykker frem på top 5 

Iagttagere i industrien har længe stillet spørgsmålstegn ved prisen på Maher, ligesom der længe har cirkuleret vedholdende forlydender om, at RREEF ønsker at trække sig helt ud af havneterminaler. Bl.a. på grund af den kendsgerning, at der lurer en refinansiering ikke så langt ude i fremtiden af investeringer, der i dag er markant lavere prissat, end dengang investeringerne blev foretaget.

En årsag til prisniveauet i CMA CGMs salg af andelen i Terminal Link kan dog hænge sammen med det finansielle pres, rederiet har lidt under de sidste par år. Med frasalget, der ifølge The Loadstars kilder indebærer, at rederiet årligt skal betale 30 mio. euro år de næste syv år til den nye kinesiske partner, har CMA gennemført en større økonomisk restrukturering, der også omfatter en statslig fransk investeringsfond som ny storaktionær.

Rederiet har allerede solgt en aktiepost på 50 procent I Malta Freeport til sin tyrkiske storaktionær og forretningsmand Robert Robert Yildirim.

Malta Freeport er kernen i Terminal Link, der også har terminalinteresser i Frankrig, Belgien, USA, Asien og Vestafrika.

Storbank udfordrer Mærsk i Virginia 

Maersk vil betale otte mia kroner kontant for Virginia Port

Drewry: Skjulte værdier i store havneselskaber 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også