Maersk vil betale otte mia kroner kontant for Virginia Port

APM Terminals er parat til at betale 1,3 mia. USD kontant og up front som en del af betalingen for at få kontrakt på at drive Port of Virginia. Af de offentliggjorte tilbud fremgår det, at tilbuddet fra Maersk er langt større end konkurrenternes.

1,3 mia. USD svarende til 7,7 mia. danske kroner kontant. Så meget er det Maersk-ejede APM Terminals parat til at lægge på bordet up front som en del af betalingen til den amerikanske delstat Virginia i den aktuelle budkrig om at drive Port of Virginia. Det fremgår af APM Terminals tilbud, som myndighederne lagde frem sent onsdag.

Udover det kontante beløb indeholder tilbuddet fra APM Terminals månedlige koncessions-betalinger til staten Virginia, ligesom APM Terminal vil overgive sin terminal i bydelen Portsmouth til staten Virginia. Port of Virginia er USAs 6. største havn målt i fragtmængder.

Carlyle og Deutsche Bank

Tilbuddet fra APM Terminals ser efter de foreliggende og offentliggjorte oplysninger i forhold til beløbenes størrelse ud til at være langt mere omfattende og dermed mere indbringende for den amerikanske delstat end tilbuddene fra de konkurrenter, der også har budt. Således vil kapitalfonden Carlyle Group lægge 250-300 mio. USD kontant på bordet up front, mens de årlige betalinger til staten vil udgøre 35-45 mio. USD.

Carlyle Group vurderer, at den totale værdi af en aftale udgør mellem 1,8-2,1 mia. USD.  Tilbuddet fra AMP Terminals vurderer værdien til op mod 3,9 mia. USD i den 48-årige leasingperiode. Carlyle anfører, at dets tilbud "compare favorably" til tilbuddet fra APM Terminals afhængig af, hvilke elementer, der indgår.

Investeringsgruppen  RREEF anført af Deutsche Bank vil lægge 400 mio. USD kontant på bordet. Operatøren, som ifølge tilbuddet skal drive Port of Virginia på vegne af investorerne, er Maher Terminals, der driver Port of New York,  New Jersey og Canada’s Fairview Container Terminal.

De økonomiske hovedlinier i tilbuddet fra APM Terminals har været kendt længe, men onsdag fremlagde myndighederne sin egen version af de indkomne tilbud, ligesom myndighederne nu også officielt har bekræftet, at der er flere bud på havnen.

Offentlig høring

Fredag er der ifølge oplysninger til ShippingWatch en offentlig høring om sagen, der grundlæggende handler om, hvorvidt den store Port of Virginia skal privatiseres. Vd høringen fredag vil lokale parlamentarikere deltage, ligesom det internationale analysehus Drewry vil orientere om den globale udvikling inden for drift af havne.

Erik Eisenberg, vice president, Communications & Branding, i APM Terminals' hovedkvarter i Haag, siger i en kommentar, at man er meget tilfreds med den åbne proces i Virginia om fremtiden for havnen.

"Uanset hvilke interesser, man måtte have i denne sag, virker processen meget troværdig og positiv. De ansvarlige har tænkt sig at bruge den fornødne tid, de fornødne kræfter og den nødvendige ekspertise på en ordentlig bedømmelse. Det kan ingen være utilfredse med," siger Erik Eisenberg til ShippingWatch.

Maersks havneforretning rykker frem på top 5 

Maersk-konkurrenter trækker klage i Virginia

Derfor er Virginia vigtig for Maersks havneforretning 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også