Her er sidste uges vigtigste artikler på ShippingWatch
DSV køber Panalpina, Claus Hemmingsen forlader snart Maersk efter knap 38 år i selskabet, og Maersk Drilling gik endeligt på børsen. Samtidig satte Robert Mærsk Uggla over for ShippingWatch ord på, hvorfor Mærsk-familien ikke denne gang trådte til og overtog et olierelateret selskab fra Maersk.
Bestyrelsen i Panalpina har besluttet at sælge til DSV, efter at den danske logistikkoncern i lang tid har forsøgt at købe det schweiziske logistikselskab.
"Vi kommer til at flytte tre millioner containere om året, og det glæder vi os til," sagde DSV's topchef Jens Bjørn Andersen i et interview med ShippingWatch om handlen, der ventes at blive endeligt lukket ved udgangen.
Se også et overblik over tal og fakta for de to selskaber.
Claus V. Hemmingsen stopper senere på året i Maersk, hvor han startede som shippingelev i 1981. Foto: Ritzau Scanpix/Mads Joakim Rimer | Foto: Ritzau Scanpix/Mads Joakim Rimer
Nedlukningen af olieforretningen og den endelige afslutning af Maersks tid som konglomerat endte også med at blive kulminationen på Claus V. Hemmingsens knap fire årti lange karriere i virksomheden.
Onsdag kom det frem, at Claus Hemmingsen stopper som viceadm. direktør i Maersk og adm. direktør i energidivisionen ved udgangen af juni. Han fortsætter dog i Maersk-regi i form af sin formandspost for Maersk Drilling.
"Det er helt udramatisk, at vi er blevet enige om, både for mit eget og for selskabets vedkommende, at det er tid til, at jeg beskæftiger mig med noget andet, og selskabet kommer videre med deres fokus på transport og logistik," sagde Claus Hemmingsen i et interview med ShippingWatch.
Transformation, aflyst salg, ophugning og robotter
Maersk-formand Jim Hagemann Snabe ved Maersks generalforsamling tirsdag. Foto:Ritzau Scanpix/Liselotte Sabroe | Foto: Ritzau Scanpix/Liselotte Sabroe
Temaerne var flere på Maersks generalforsamling i Bella Center i København i denne uge, hvor formand Jim Hagemann Snabe og selskabet mødte aktionærerne.
Her spurgte ShippingWatch blandt andet Mærsk-arving og bestyrelsesmedlem Robert Mærsk Uggla, hvorfor det ikke blev Mærsk-familien, der endte med at købe Maersk Supply Service, som Maersk nu har opgivet at finde en ny løsning for.
Maurizio Aponte, fætter til MSC's grundlægger, Gianluigi Aponte.
Maurizio Aponte, en af MSC's topchefer og samtidig medlem af grundlægger-dynastiet, Aponte-familien, har valgt at træde tilbage, oplyser en række kilder til ShippingWatch. MSC bekræftede oplysningerne.
Læs også om Semco Maritime, det tidligere HSH Nordbanks planer om at blive i shipping, Hapag-Lloyd CEO Rolf Habben Jansens syn på containermarkedet, store kinesiske shipping-ambitioner, Monjasa-regnskab.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.