Her er sidste uges vigtigste artikler på ShippingWatch

DSV køber Panalpina, Claus Hemmingsen forlader snart Maersk efter knap 38 år i selskabet, og Maersk Drilling gik endeligt på børsen. Samtidig satte Robert Mærsk Uggla over for ShippingWatch ord på, hvorfor Mærsk-familien ikke denne gang trådte til og overtog et olierelateret selskab fra Maersk.
Foto: Ritzau Scanpix/Jacob Grønholt-Pedersen/Reuters
Foto: Ritzau Scanpix/Jacob Grønholt-Pedersen/Reuters

DSV får go til at købe Panalpina

Bestyrelsen i Panalpina har besluttet at sælge til DSV, efter at den danske logistikkoncern i lang tid har forsøgt at købe det schweiziske logistikselskab.

"Vi kommer til at flytte tre millioner containere om året, og det glæder vi os til," sagde DSV's topchef Jens Bjørn Andersen i et interview med ShippingWatch om handlen, der ventes at blive endeligt lukket ved udgangen.

Se også et overblik over tal og fakta for de to selskaber.

Det nye DSV skal fragte tre millioner containere om året

Her er tal og fakta for DSV og Panalpina

Så store beløb forventes DSV at få ud af Panalpina 

DSV skal igen løfte et opkøb til nye niveauer 

DSV og Panalpina enige om salg

 

38 år lang karriere i Maersk slutter til sommer

Claus V. Hemmingsen stopper senere på året i Maersk, hvor han startede som shippingelev i 1981. Foto: Ritzau Scanpix/Mads Joakim Rimer | Foto: Ritzau Scanpix/Mads Joakim Rimer
Claus V. Hemmingsen stopper senere på året i Maersk, hvor han startede som shippingelev i 1981. Foto: Ritzau Scanpix/Mads Joakim Rimer | Foto: Ritzau Scanpix/Mads Joakim Rimer

Nedlukningen af olieforretningen og den endelige afslutning af Maersks tid som konglomerat endte også med at blive kulminationen på Claus V. Hemmingsens knap fire årti lange karriere i virksomheden.

Onsdag kom det frem, at  Claus Hemmingsen stopper som viceadm. direktør i Maersk og adm. direktør i energidivisionen ved udgangen af juni. Han fortsætter dog i Maersk-regi i form af sin formandspost for Maersk Drilling.

"Det er helt udramatisk, at vi er blevet enige om, både for mit eget og for selskabets vedkommende, at det er tid til, at jeg beskæftiger mig med noget andet, og selskabet kommer videre med deres fokus på transport og logistik," sagde Claus Hemmingsen i et interview med ShippingWatch.

"Det er tid til, at jeg beskæftiger mig med noget andet"

Claus V. Hemmingsen forlader Maersk

 

Transformation, aflyst salg, ophugning og robotter

Maersk-formand Jim Hagemann Snabe ved Maersks generalforsamling tirsdag. Foto:Ritzau Scanpix/Liselotte Sabroe | Foto: Ritzau Scanpix/Liselotte Sabroe
Maersk-formand Jim Hagemann Snabe ved Maersks generalforsamling tirsdag. Foto:Ritzau Scanpix/Liselotte Sabroe | Foto: Ritzau Scanpix/Liselotte Sabroe

Temaerne var flere på Maersks generalforsamling i Bella Center i København i denne uge, hvor formand Jim Hagemann Snabe og selskabet mødte aktionærerne.

Her spurgte ShippingWatch blandt andet Mærsk-arving og bestyrelsesmedlem Robert Mærsk Uggla, hvorfor det ikke blev Mærsk-familien, der endte med at købe Maersk Supply Service, som Maersk nu har opgivet at finde en ny løsning for.

Robert Uggla om aflyst salg af Supply Service: Det er bedre at vente 

APM Terminals venter stadig på effekten af robotterne

Pensionskasse savner pejlemærker for Maersks sats på logistik 

Kritiske Aktionærer vil stoppe Maersks beaching i Alang 

 

Medlem af Aponte-familen forlader MSC

Maurizio Aponte, fætter til MSC's grundlægger, Gianluigi Aponte.
Maurizio Aponte, fætter til MSC's grundlægger, Gianluigi Aponte.

Maurizio Aponte, en af MSC's topchefer og samtidig medlem af grundlægger-dynastiet, Aponte-familien, har valgt at træde tilbage, oplyser en række kilder til ShippingWatch. MSC bekræftede oplysningerne.

Højtstående medlem af Aponte-familien forlader MSC

 

Maersk Drilling går på børsen

/Ritzau Scanpix/Claus Bech | Foto: /Ritzau Scanpix/Claus Bech
/Ritzau Scanpix/Claus Bech | Foto: /Ritzau Scanpix/Claus Bech

Drilling debuterer på børsen med markedsværdi på 23,7 mia. kr. 

Maersk Drilling sikrer sig australsk kontrakt 

 

 

Læs også om Semco Maritime, det tidligere HSH Nordbanks planer om at blive i shipping, Hapag-Lloyd CEO Rolf Habben Jansens syn på containermarkedet, store kinesiske shipping-ambitioner, Monjasa-regnskab.

Semco Maritime har knækket kurven efter fem svære år

Hamborg-bank vil låne milliarder til rederier

Monjasa får et lille fald i overskuddet i 2018

"Jeg kæmper med at forstå, hvorfor forventningerne skal ned"

Store kinesiske ambitioner truer den europæiske shippingsektor

"Svovlreglerne ligner en god forretning for svindlerne" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også