Blue Water kommer aldrig til salg, slog stifter Kurt Skov fast over for ShippingWatch. Også tilbageholdelsen af skibet Grace 1 (billedet), OW Bunker og en bøde til Total trak flere overskrifter i denne uge.
Skibet Grace 1, som siden torsdag i sidste uge har været tilbageholdt ud for Gibraltar. Foto: Jorge Guerrero / AFP / Ritzau Scanpix | Foto: Jorge Guerrero / AFP / Ritzau Scanpix
Sagen om sidste uges tilbageholdelse af det iranske tankskib Grace 1 ud for Gibraltar tog nye drejninger i denne uge.
Fem krigsskibe, som menes at være fra Iran, forsøgte onsdag at tvinge et britisk tankskib, som er ejet af olieselskabet BP, ind i iransk farvand nær Hormuzstrædet, oplyste USA's forsvarsministerium ifølge Reuters.
Kaptajnen og overstyrmanden på Grace 1 blev også anholdt i denne uge.
Blue Water er ikke til salg, har aldrig været til salg og kommer ikke til salg. Det slog stifter Kurt Skov i denne uge fast over for ShippingWatch, efter at han netop har overdraget en stor del af livsværket til sin datter Anne Skov.
"Blue Water er ikke til salg, uanset hvad. Det står i vores formålsparagraf," sagde Kurt Skov til ShippingWatch.
PR/Tom Ingvardsen/Maersk | Foto: TOM INGVARDSEN/MÆRSK
Det franske olieselskab Total, som købte Maersk Oil i 2018, har fået en bøde på 500.000 kr. for Maersk Oils udledning af miljøfarlige kemikalier i Nordsøen fra 2014 til 2017.
Læs også om verdens ti største containerskibe, J. Lauritzens nye tørlastkontor, Svitzer, Danmarks handelsflåde når nye højder, nye bestyrelsesposter til Peter Appel mv.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.