En del af Watch Medier

ShippingWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
11.07.2019kl. 07.10

Iran forsøgte at tvinge britisk tankskib ind i sit farvand

Et britisk krigsskib måtte gribe ind, da fem iranske flådeskibe nærmede sig britisk tankskib fra BP nær Hormuzstrædet. Det oplyser USA og det britiske forsvar.
Billede af skibet Grace 1, som blev tilbagehold ud for Gibraltar torsdag i sidste uge. | Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Billede af skibet Grace 1, som blev tilbagehold ud for Gibraltar torsdag i sidste uge. | Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Fem krigsskibe, som menes at være fra Iran, forsøgte onsdag at tvinge et britisk tankskib, som er ejet af olieselskabet BP, ind i iransk farvand nær Hormuzstrædet.

Det oplyser USA's forsvarsministerium ifølge nyhedsbureauet Reuters. Det britiske forsvarsministerium har desuden bekræftet forløbet over for flere britiske medier.

De fem fartøjer sejlede væk igen efter en advarsel fra et britisk krigsskib. For nylig blev et tankskib med iransk råolie opbragt af britiske flådefartøjer ud for Gibraltar.

De lokale myndigheder begrundede det drastiske skridt med, at tankskibet i strid med EU's sanktioner skulle aflevere sin last i Syrien.

"Vi har grund til at tro, at 'Grace 1' fragtede lasten af råolie til raffinaderiet Banyas i Syrien. Det raffinaderi ejes af en enhed, der er underlagt EU's sanktioner i Syrien," sagde Gibraltars chefminister, Fabian Picardo, torsdag for en uge siden.

Men flere oplysninger tyder på, at det ikke så meget var EU, som det var USA, der bad briterne om at stoppe supertankeren. Den spanske udenrigsminister og formentlig kommende udenrigspolitiske chef i EU, Josep Borrell Fontelles, har ifølge BBC oplyst, at USA krævede skibet stoppet.

USA har efter bruddet med atomaftalen med Iran genindført skrappe sanktioner over for landet. Herunder en olieembargo, der skal forhindre, at Iran sælger olie på verdensmarkedet.

Styret i Iran har krævet skibet frigivet og truet med at gøre gengæld.

Hormuzstrædet er en flaskehals for den globale handel med råolie på grund af de store mængder olie, der passerer den vej.

Iran har tidligere truet med at blokere for skibstrafikken i Hormuzstrædet, der udgør indsejlingen til Den Persiske Bugt.

Myndigheder: Tilbageholdt tankskib er fyldt med råolie

Iran truer med at kapre britisk tankskib som gengæld

Iran kræver tankskib frigivet øjeblikkeligt i Gibraltar

Tankskib med kurs mod Syrien stoppet i Gibraltar 

Relaterede artikler:

  • Foto: Jorge Guerrero/AFP/Ritzau Scanpix

    Myndigheder: Tilbageholdt tankskib er fyldt med råolie

  • Foto: Stringer ./REUTERS / X80002

    Iran truer med at kapre britisk tankskib som gengæld

  • Foto: Stringer / Ritzau Scanpix / Reuters

    Iran kræver tankskib frigivet øjeblikkeligt i Gibraltar

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk lander endnu et historisk overskud

Maersk har for andet år i træk landet et historisk rekordresultat, hvor rederiet tjente over 200 mia. kr. sidste år. Den nye ledelse har samtidig sat ord på sine forventninger til 2023, der peger på et betydeligt dyk af resultaterne.
  • Maersk ventes at have tjent over en halv milliard kroner om dagen sidste år
  • Maersk kan ende i en priskrig med rivalen MSC

For abonnenter

Foto: Monjasa
Leverandører

Monjasa vil levere grøn ammoniak med nyt samarbejde

For abonnenter

Foto: Nerijus Adomaitis/Reuters/Ritzau Scanpix
Offshore

Equinor tjener stort på Europas energikrise

For abonnenter

Foto: Aly Song/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X01793
Havne

Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022

For abonnenter

Foto: C.h. Robinson / Pr
Logistik

Speditør afviser krav fra aktionærer om at omstille forretningen

Foto: Benoit Tessier
Container

Maersk flytter containere og fragt væk fra jordskælvsramt havn

For abonnenter

Læs også

Topcheferne Vincent Clerc (tv.) i Maersk og Søren Toft i MSC satser benhårdt på forskellige strategier. | Foto: Jacob Gronholt-pedersen/reuters/ritzau Scanpix og Jason Decrow/ap/ritzau Scanpix
Container

Maersk kan ende i en priskrig med rivalen MSC

Efter et historisk stort overskud i 2022 kan Maersk blive ramt af en ny virkelighed i år, hvor selskabet kan blive presset ud i en priskrig udløst af Maersks snart tidligere alliance-partner MSC, forudser analysehus.

For abonnenter

Krisen på fragtmarkedet styrker DSV's position i forhold til rederierne: ”I og med at vi er en af de store aftagere af søfragt, har vi også et samarbejde med rederierne, som er strategisk og forankret i direktionen,” siger DSV's topchef, Jens Bjørn Andersen. | Foto: Lars Krabbe/Foto: Lars Krabbe/Ritzau Scanpix
Logistik

DSV vil støtte de rederier der hjalp speditøren under pandemiens kaos

DSV-kunder kom i klemme, da rederierne egenrådigt kunne fordele den knappe plads på skibene under coronapandemien. Nu er kortene fordelt anderledes.

For abonnenter

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk lander endnu et historisk overskud

Maersk har for andet år i træk landet et historisk rekordresultat, hvor rederiet tjente over 200 mia. kr. sidste år. Den nye ledelse har samtidig sat ord på sine forventninger til 2023, der peger på et betydeligt dyk af resultaterne.

For abonnenter

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Maersk lander endnu et historisk overskud – 08.02
  • Equinor tjener stort på Europas energikrise – 07.53
  • Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022 – 07.43
  • Speditør afviser krav fra aktionærer om at omstille forretningen – 7. feb.
  • Monjasa vil levere grøn ammoniak med nyt samarbejde – 7. feb.
  • Maersk flytter containere og fragt væk fra jordskælvsramt havn – 7. feb.
  • Storbank ser containermarkedet ramme rekordlav efterspørgsel i de kommende år – 7. feb.
  • DSV vil støtte de rederier der hjalp speditøren under pandemiens kaos – 7. feb.
  • Euronav taber voldgiftssag og tæller ned til opgør om bestyrelsen – 7. feb.
  • Maersk ventes at have tjent over en halv milliard kroner om dagen sidste år – 7. feb.
  • Mere end 1.600 søfarende blev efterladt på skibe i 2022 – 7. feb.
  • Nyt kæmpe havneprojekt er på vej i Østersøen – 7. feb.
  • Flere tankskibe sejler ulovligt efter embargo på russiske olieprodukter – 7. feb.
  • Oliepriserne stiger med jordskælv og genrejsning i Kina – 7. feb.
  • Maersk kan ende i en priskrig med rivalen MSC – 7. feb.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge