Efter ti års resultattørke er der igen sorte tal hos Lauritzen. Politiske spændinger i Ukraine mellem Vesten og Rusland øger frygten for nye cyberangreb a la det, der kostede Maersk to mia. kr. Et nyt forslag til EU's udspil om CO2-kvoter til shipping kan føre til endnu en milliard-fond.
Lauritzen Bulkers lander tre-cifret million-overskud efter ti år med minus
Lauritzen Bulkers landede et tre-cifret million-overskud i dollar i 2021. Det kom efter hele ti år med minus. Nu vil tørlastrederiet vokse igen og har bl.a. etableret et nyt forretningsben med køb og salg af skibe, fortæller CEO Niels Josefsen til ShippingWatch.
Efterretningstjeneste advarer shipping mod cyberangreb på grund af Ukraine-krise
Foto: Charlotte de la Fuente
Spændingerme i Ukraine mellem Rusland og Vesten får Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) til at advare mod mulige cyberangreb. FE henviser bl.a. til Notpetya-angrebet, som i 2017 ramte Maersk. Danske Rederier er opmærksom på truslerne.
Skibsfarten i kamp om milliarder af dollar fra endnu en fond
Foto: Vivek Prakash/Reuters/Ritzau Scanpix
Med de ændringer, der er kommet til EU's udspil om CO2-kvoter til shipping, er der også kommet endnu en fond med milliarder af dollar i spil. Danske Rederier mener ikke, hvem som helst kan gøre sig egnet til pengene.
Containerskibes rettidighed runder 2021 af med nyt lavpunkt
Foto: Christina Sabrowsky/AP/Ritzau Scanpix
Rettidigheden i containerindustrien satte ny bundrekord i december 2021, hvor især én rute var hårdt ramt med en rettidighed på blot 10 pct, viser de seneste tal fra Sea-Intelligence. Problemerne i forsyningskæden er ”stadig en kæmpe byrde,” lyder det fra Hapag-Lloyd.
Golden Oceans topchef tror på "yderst lukrativt" tørlastår trods voldsomt ratedyk
Foto: Golden Ocean
En dårligere end ventet start på 2022 for tørlast er langtfra nok til at ændre forventningerne hos Golden Ocean og CEO Ulrik Andersen. Markedet vil stadig være lukraktivt og kan være det helt ind i 2024, siger han til ShippingWatch.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.