Tre topchefer og en historisk optur skulle der til for at sende J. Lauritzen i plus igen

"Vi er et helt andet sted i dag," lyder det fra Lauritzen Bulkers CEO, Niels Josefsen, efter rederiets første helårsoverskud siden 2010. ShippingWatch er dykket ned i et tiår, der forandrede det 138-årige rederi totalt.
Foto: PR / J. Lauritzen
Foto: PR / J. Lauritzen

Det var en af de sidste dage i februar 2013, hvor J. Lauritzens topchef, Torben Janholt, holdt sin afskedsreception efter at have stået i spidsen for det traditionsrige tørlastrederi siden 1998.

Det hele foregik i det gamle hvide palæ for enden af Sankt Annæ Plads, der med uhindret udsigt over Københavns Havn i årevis havde udgjort hovedsædet og et prominent samlingspunkt for rederiet med rødderne helt tilbage til 1884.

Dagen blev på flere måder skelsættende, for selvsamme eftermiddag, blot få timer efter, at bestyrelsen og kolleger havde sagt farvel til Janholt med pindemadder og skåltaler, landede der et dystert regnskab, der i den grad varslede nye tider for rederiet.

Torben Janholt: Jeg fortryder kun én ting 

Underskuddet for 2012 lød på 350 mio. dollar og svarede nærmest på decimalen til det resultat - vel at mærke i sorte tal - som rederiet havde præsenteret i jubelåret 2007, hvor man sammen med en global tørlastindustri grådigt havde kunnet høste frugterne af et tørlastindeks i rekordagtige 10.600. Men som også efter manges mening ødelagde markedet i årevis derefter, fordi optimismen trak fornuften ud af mange beslutninger.

CEO så begyndelsen på en bedring

Den 27. februar 2013, dagen efter festlighederne og afskeden med Janholt, interviewede ShippingWatch afløseren, Jan Kastrup-Nielsen, der optimistisk udlagde udsigterne for det marked, der altid har udgjort kernesegmentet for J. Lauritzen. Der ville være plus igen i 2014:

"2013 vil være begyndelsen på en bedring for tørlast. Vi kan se, der er blevet ophugget mere, og at flere rederier har forladt markedet, samtidig med, at ordrebogen er blevet mindre, og der er tegn på vækst i efterspørgslen. De problemer, vi har i dag med for mange bulkskibe, skyldes især de bestillinger, vi foretog mellem 2006 og 2010. 2014 vil vise en markant bedring af tørlastmarkedet, men der skal gå flere år, før vi kan kalde det en god forretning," sagde Kastrup-Nielsen.

Jan Kastrup-Nielsen: Lauritzen har overskud igen i 2014 

Da den nye CEO havde sat sig i stolen, havde Lauritzen netop taget imod syv nye skibe, tre tørlastskibe, et gastankskib og tre produkttankskibe, og der var fire nye skibe på vej samme år. Og endelig havde Lauritzen bestilt endnu et såkaldt semi-submersibelt hotel- og servicefartøj til 1,2 mia. kr. til sin forretning inden for beboelsesrigge til offshoreindustrien.

Satsede på fire forretningsben

For udover at være et særdeles ekspanderende rederi var J. Lauritzen også en forretning på hele fire ben i starten af årtiet: Udover tørlastrederiet, havde man produkttankskibe, et gasrederi og altså beboelsesrigge.

Janholt kunne på den ene side godt have tænkt sig at have bestilt færre skibe, som han udtrykte det til ShippingWatch i slutningen af 2012, men holdt på den anden side fast i, at der var fordele i at have spredt aktiviteterne ud.

Torben Janholt, CEO frem til 2012, nåede lige af afholde adskedsreception den 26. februar 2013, inden rederiet få timer efter udsendte et yderst dystert regnskab, der indvarslede helt nye tider for J. Lauritzen. | Foto: Pioneer Marine
Torben Janholt, CEO frem til 2012, nåede lige af afholde adskedsreception den 26. februar 2013, inden rederiet få timer efter udsendte et yderst dystert regnskab, der indvarslede helt nye tider for J. Lauritzen. | Foto: Pioneer Marine

Inden 2014 var ovre var man allerede ude af tank, ligesom olieprisens kollaps i sensommeren 2014 gav det første fingerpeg om, at hotelskibe og beboelsesrigge til offshore-sektoren ikke var en blivende forretning. Og det kom da også til at holde stik.

Dyb tørlastkrise tvinger Lauritzen til nedskrivning på 160 mio. USD  

Samtidig holdt forudsigelsen om overskud i tørlastrederiet langt fra.

Regnskaberne for 2013 og 2014 havde tilsammen vist et underskud på over 400 mio. dollar. Og endnu værre blev det i 2015 for J. Lauritzen, der, som der står i årsrapporten, "oplevede det svageste tørlastmarked i 30 år" og måtte indkassere et minus på 313 mio. dollar.

Dermed var der akkumuleret et negativt resultat på bare fire år på over en milliard dollar.

Lauritzen Fonden betalte

Ejeren, Lauritzen Fonden, måtte endnu engang til lommerne og gennemføre en solid tilførsel af kapital, ligesom ejerskabet af beboelsesriggene blev solgt til et datterselskab under fonden. I 2015 besluttede Fonden at sætte det gamle hovedsæde i hjertet af København til salg. Formelt lød begrundelsen, at det nye hovedkvarter i Hellerup ville være mere tidssvarende.

Tørlastmarkedet endte med at fælde Kastrup-Nielsen  

I maj 2016 blev Kastrup-Nielsen sendt ud i kulden og erstattet af Torms finansdirektør, Mads Zacho. Han er i dag Head of Transition ved Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.

Efter fire år på posten som J. Lauritzens CEO blev Jan Kastrup-Nielsen sendt ud i kulden i 2016. I hans tid rundede det akkumulerede resultat et minus på over en milliard dollar. | Foto: J. Lauritzen Carsten Lundager
Efter fire år på posten som J. Lauritzens CEO blev Jan Kastrup-Nielsen sendt ud i kulden i 2016. I hans tid rundede det akkumulerede resultat et minus på over en milliard dollar. | Foto: J. Lauritzen Carsten Lundager

Hans mandat fra bestyrelsesformand Jesper Lok var ikke til at tage fejl af: Der skulle ryddes op. Der skulle være færre ansatte, færre ejede skibe, ligesom Lauritzen skulle af med de tabsgivende kontrakter med japanske skibsejere, som havde været et økonomisk åg i årevis.

Fondsdirektør: Nu må J. Lauritzen klare sig selv 

Zacho dristede sig i oktober 2016 til at sige, at der måske ville gå et par år, inden tørlastmarkedet var godt igen. Og så gik han ellers i gang med at eksekvere på opgaverne. I 2017 var balancen nede på godt 400 mio. dollar. I 2013 havde den været på 1,2 mia. dollar.

Kosan lagt sammen med Epic

I juli 2020 blev J. Lauritzen splittet op i to selvstændige selskaber med hver sin direktion og bestyrelse: Lauritzen Bulkers og gasrederiet Lauritzen Kosan. Beslutningen kunne ligne forberedelsen på det, der kom til at ske senere på året, nemlig at Kosan blev lagt sammen med Epic med Singapore-selskabet BW Group som majoritetsaktionær og Lauritzen med en ejerandel på 27 pct.

Mads Zacho var CEO i J. Lauritzen frem til 2020 og gennemførte en grundig oprydning i det gamle rederi. Han formåede dog ikke at præsentere en positiv bundlinje. | Foto: J. Lauritzen Casten Lundager
Mads Zacho var CEO i J. Lauritzen frem til 2020 og gennemførte en grundig oprydning i det gamle rederi. Han formåede dog ikke at præsentere en positiv bundlinje. | Foto: J. Lauritzen Casten Lundager

Zacho valgte i den forbindelse at fratræde.

Lauritzen Fonden har to gange skudt penge i presset tørlastrederi i 2020 

I dag er Niels Josefsen topchef for Lauritzen Bulkers, og han har netop fremlagt det første overskud siden 2010. 2021 viste et plus på 103 mio. dollar, og udsigterne for i år er også gode, idet han regner med et plus på et to-cifret millionbeløb.

"Vi er et helt andet sted i dag og kan definere os som en vækstvirksomhed. Vores ejere har et kraftigt ønske om vækst. Jeg tror på, vi kan komme tilbage til, hvor vi var engang, og kan sætte turbo på processen nu," siger han til ShippingWatch.

Først med Niels Josefsen som CEO for Lauritzen Bulkers er der kommet et positivt årsresultat. Rederiet har netop fremlagt et nettooverskud på over 100 mio. dollar. | Foto: J. Lauritzen Carsten Lundager
Først med Niels Josefsen som CEO for Lauritzen Bulkers er der kommet et positivt årsresultat. Rederiet har netop fremlagt et nettooverskud på over 100 mio. dollar. | Foto: J. Lauritzen Carsten Lundager

Den positive udvikling skyldes både det meget stærke tørlastmarked i 2021, som har gavnet Lauritzen Bulkers, ligesom det har kunnet mærkes hos konkurrenterne. Herudover har en omlægning af forretningen til en portefølje-tankegang været med til at forbedre resultatet. Det vil også sikre en mere stabil indtjening fremover, forklarede Josefsen.

Som det lød fra ham tidligere i dag, ser han frem til at kunne betale fonden tilbage.

Lægger man resultaterne sammen fra 2011 til 2020 blev det akkumulerede underskud tæt på 1,5 mia, dollar eller rundt regnet 10 mia. kr.

BW og Lauritzen skaber ny gas-gigant: BW Epic Kosan

Lauritzen Bulkers får kunder fra presset containermarked 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også