Atomkraft blev fremhævet af Bjørn Højgaard som altafgørende for at nå shippings klimamål. Tal fra Skatteministeriet viste, at statsstøtte til søfolk ofte ender hos kokke og tjenere. Der blev sat navn på anklageren, der skal føre sag mod Dan-Bunkering – og han er ikke hvem som helst.
Messerschmidts anklager skal føre spektakulær sag mod Dan-Bunkering
Det bliver en af Danmarks mest erfarne anklagere, der i straffesagen mod Dan-Bunkering, Bunker Holding og topchefen Keld R. Demant skal forsøge at få de tiltalte dømt for overtrædelse af straffeloven og EU's sanktioner mod Syrien.
I front i straffesagen mod de to olieselskaber står senioranklager Andreas Myllerup Laursen fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK - også kendt som bagmandspolitiet), erfarer ShippingWatch.
Han er ikke hvem som helst, da han er anklageren, der i sidste måned fik Dansk Folkepartis næstformand Morten Messerschmidt idømt seks måneders betinget fængsel for svig med EU-midler og dokumentfalsk i den såkaldte Meld- og Feld-sag.
Statsstøtte til danske søfolk ender ofte hos kokke og tjenere
En stor del af statsstøtten til danske søfolk, der arbejder på skibe i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS), går i praksis til ansatte, som ikke er søfolk i faglig forstand.
DIS-loven fra 1988 giver skattefrihed til rederiernes ansatte på skibe registreret i DIS med det formål at støtte skibsfartens konkurrenceevne og bevare beskæftigelsen for danske søfolk.
Ifølge Skatteministeriet koster statsstøtten til skibsfarten via DIS knap en mia. kr. om året, men en stor del af de ansatte, der arbejder skattefrit, er i praksis servicemedarbejdere som kokke og tjenere.
Bjørn Højgaard: Uden atomkraft når shipping ikke sit klimamål inden 2050
Det bliver en umulig opgave for skibsfarten at nå sit klimamål inden 2050, hvis ikke man begynder at se på atomkraft til produktionen af grønne brændstoffer.
Det er budskabet fra Bjørn Højgaard, CEO for shipmanagement-selskabet Anglo-Eastern. Selv er han fortaler for, at industrien skal tage atomkraft til sig som en af de løsninger, der skal sænke klimaaftrykket.
"Vi skal have atomkraft som et af vores kort på hånden," siger Bjørn Højgaard i et interview med ShippingWatch.
CMA CGM fastfryser spotpriserne frem til februar 2022
Det franske containerrederi CMA CGM har besluttet at fastfryse spotpriserne på et presset containermarked, der længe har været præget af stigende fragtrater, mangel på containere og udstyr og flaskehalse i de store havne.
Fra og med i går har CMA CGM, som er verdens tredjestørste containerrederi, overraskende indført et straks-stop for stigninger i spotraterne.
Prisstoppet gælder i første omgang frem til den 1. februar 2022, meddeler det franske rederi.
Danmark vil bremse global olieefterforskning med ny alliance
En ny alliance af lande vil sætte en endelig stopper for efterforskning af olie og uddeling af nye olielicenser.
Det er omdrejningspunktet i et initiativ, som Danmark arbejder på og som forventes at blive præsenteret under klimatopmødet COP26 i Glasgow, bekræfter Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet over for ShippingWatch.
Danmark er et af de større olieproducerende lande i Europa, mens Costa Rica - et udviklingsland, der aldrig har hentet olie ud af undergrunden - ifølge Reuters overvejer at deltage ved at skrive under på et permanent forbud mod efterforskning efter fossilt brændstof for at sikre, at fremtidige regeringer ikke søger i den retning.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.