ShippingWatch

Søren Skou vil forbyde olie-drevne skibe

Maersks topchef Søren Skou vil have oliedrevne skibe forbudt, skriver Berlingske. Den danske shippinggruppe har selv afvist at bruge fossile brændsler som LNG.

Foto: Nanna Navntoft

Topchefen i Maersk, Søren Skou, vil have en grøn revolution i shippingbranchen og mener, at politikerne i grove træk burde forbyde oliedrevne skibe.

Det siger han i et interview med Berlingske Business.

"Jeg kan ikke sige præcist, hvornår den dato er, hvor vi skal gøre det. Men vi er nødt til at gøre det forbudt på et tidspunkt. Hvis verden gerne vil stoppe det her, må det også komme til shipping," siger Søren Skou til Berlingske.

"I bilindustrien taler man om, at der kommer et tidspunkt, hvor man ikke kan købe en benzindreven bil. I shipping skal vi også tale om, hvornår det ikke længere er muligt at bestille et skib drevet med traditionelt brændstof", siger Søren Skou til avisen.

Den globale shippingindustri står for 3 pct. af klodens samlede CO2-udledning. Søren Skou siger, der er masser af udfordringer i at gennemføre forslaget - men at valget bør træffes.

Har afskrevet LNG

Maersk har selv taget fat på den grønne omstilling. Rederiet har for nyligt bestilt otte containerskibe, der skal sejle på det mere klimavenlige metanol.

Maersk har identificeret fire brændstoffer, der kan bringe rederiet i mål med sin ambition om at blive klimaneutral i 2050.

De fire brændstoffer er ammoniak, metanol, biodiesel og lignin, som kan produceres af biomasse såsom ris.

Samtidig afviser Maersk at bruge flydende naturgas, LNG, som flere andre rederier bruger som et overgangsbrændstof fra fossile brændstoffer til CO2-frie, grønne brændstoffer.

Maersk investerer i grønt Warren Buffet-selskab

Maersks metanolskibe kræver hele Danmarks tilgængelige produktion af grøn strøm 

Maersk finder leverandør af brændstof til sit CO2-neutrale skib 

Mere fra ShippingWatch

Ugens vigtigste historier på ShippingWatch

En bestemt dag i 2016 kan blive afgørende i Dan-Bunkering-sagen, pres på verdens forsyningkæder får store import-virksomheder til at lede efter alternativer, topchefer ser opsving fortsætte ind i 20'erne, fem Maersk-officerer suspendet.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs