Her er sidste uges vigtigste historier på ShippingWatch
Søren blev til Syrien, lød Dan-Bunkerings forklaring i sag om jetbrændstof til Syrien, hvor Danske Bank sidste år indberettede selskabet til myndighederne. Læs også om OW Bunker-sagen og J. Lauritzens svære start på 2019.
Dan-Bunkering: Ny Syrien-sag skyldes navneforveksling
Sagen fra august sidste år, hvor Danske Bank indrapporterede Dan-Bunkering til Erhvervsstyrelsen på en mistanke om levering af brændstof til Syrien, handler ifølge selskabet om en navneforveksling. Dan-Bunkering kan dog ikke få forklaringen verificeret.
Den tidligere OW Bunker-chef Lars Møller kæmper for at undgå en fængselsstraf ved Vestre Landsret i Viborg. Tirsdag gav Lars Møller sin forklaring i ankesagen, der gik i gang i denne uge.
J. Lauritzens topchef Mads Zacho. PR-foto | Foto: J. Lauritzen
Det pludselige fald i tørlastraterne i begyndelsen af 2019 ramte også J. Lauritzen, og det lave niveau er fortsat ind i andet kvartal. I dag ligger dagsraterne cirka 3000 dollars fra break-even for rederiet, fortalte topchef Mads Zacho til ShippingWatch.
PR-foto/Blue Water Shipping | Foto: PR-foto/Blue Water Shipping
Mens flere af konkurrenterne køber hastigt op inden for logistik, vil Blue Waters CEO Søren Nørgaard Thomsen i stedet investere i organisk vækst, sagde han i et interview med ShippingWatch.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.