Ngo: Et enkelt cruiserederi sviner mere end alle biler i Europa

Verdens største cruiserederi udleder ti gange mere svovl i luften i de europæiske farvande end alle personbiler i Europa, skriver ngo'en Transport & Environment i en ny analyse.
Foto: Carnival
Foto: Carnival

Et enkelt cruiserederi udleder langt mere svovl i luften end samtlige personbiler i Europa, skriver en ngo.

I en ny analyse har ngo'en Transport & Environment, som arbejder på at få shippingindustrien til at forurene mindre, kigget nærmere på udledningen af svovl fra krydstogtskibe.

Og her er konklusionen, at verdens største cruiserederi, Carnival, i Europa alene udleder ti gange så meget svovl i luften som samtlige af kontinentets mere end 260 mio. passagerbiler.

Det gælder også i de områder, hvor der ellers er indført stramme krav for svovlindholdet i skibes brændstof.

Ifølge Transport & Environments tal udleder Carnivals krydstogtskibe 17 gange mere svovl end samtlige danske personbiler, selv om Danmarks kystområde falder inden for den såkaldte SECA-zone, hvor brændstoffet kun må indeholde 0,1 pct. svovl.

Værst ramt er de spanske havne i storbyen Barcelona og ferieøen Mallorca samt den italienske turistmagnet Venedig. Københavns Havn kommer ind på en 10. plads.

Hele rapporten kan læses her.

Transport & Environment mener derfor, at det skal forbydes at udlede svovl, når krydstogtskibe lægger stille i de europæiske havne.

I Danmark har et studie fra Aarhus Universitet slået fast, at krydstogtskibe forurener luften, når de lægger til kaj i de danske havne. Det har fået miljøminister Jakob Ellemann-Jensen til at kræve, at industrien gør mere for at blive grøn.

I København arbejder kommunen samtidig på at lave ny infrastruktur, som gør det muligt for skibene at slukke deres dieselgeneratorer og istedet slutte sig til elnettet.

Krydstogtskibe skal slukke motoren og tænde for strømmen

Miljøministeren vil have grønnere krydstogtskibe  

Flere passagerer rejste via danske havne i 2018 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også