27 mia. dollars. Det er ifølge IMF prisen, hvis den sydkoreanske værfts- og shippingindustri skal restruktureres og overleve den krise, som har ramt den samlede shippingbranche efter massive fald i fragtraterne, lave oliepriser og fald i mængden af nybygninger. Det skriver Korea Herald.
I rapporten anslår IMF, at den totale rekonstruering vil koste kreditorerne, hvad der svarer til mellem 5,5–7,5 procent af det samlede BNP i Sydkorea, ligesom det vil påvirke landets samlede arbejdsstyrke negativt i størrelsesordenen 0,4-0,9 procent – IMF selv peger på, at det vil betyde et tab i omegnen af 10.000 ansatte, mens andre kilder mener, at tallet er nærmere de 20.000.
Beregningen er baseret på de virksomheder, der de seneste tre år har haft en "interest earned ratio" på mindre end én, hvilket betyder, at de ikke har været i stand til at betale af på deres lån.
IMF fastslår dog i rapporten, at hvis man intet foretager sig, og de samlede brancheindtægter falder med 10 procent ift. 2014, så vil det betyde en samlet gæld for værfts- og shippingindustrien på 12-14 procent af det samlede BNP, mens 1,9-2,1 procent af arbejdsstyrken vil blive berørt.
Lykkes rekonstruktionen af de sydkoreanske virksomheder peger IMF på, at det vil påvirke branchen positivt på både den lange og korte bane, og at omkostningerne forbundet herved vil kunne udlignes i løbet af en 10-årig periode. Beregningen viser desuden, at landets BNP vil kunne hæves mellem 0,4-0,9 procent, mens arbejdsstyrken vil opleve et opsving på 0,05-0,1 i modsætning til, hvis man intet foretager sig.
STX forsøger at bremse amerikanske kreditorer
Sydkoreansk storværft får ny hjælp af statsbanker
DSME ser lys for enden af tunnellen