Selvom containerraterne suser mod jorden, er der alligevel løbende store udsving på grund af containerrederiernes månedlige forsøg på at hæve rateniveauet med deres generelle rateforhøjelser. Og den volatilitet er ikke godt for nogen, siger Carsten Trolle, der er adm. direktør for luft- og søfragt i den store danske transportvirksomhed DSV, i et interview med Børsen.
"Det er ikke sundt for rederierne, som har kapaciteten. Det er heller ikke sundt for kunderne," siger han og peger på, at det ikke er let at planlægge en forretning for kunderne, når der er så store udsving.
Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage
Spotprisen for at få fragtet en container fra Shanghai til Nordeuropa er faldet syv uger i træk med et fald på hele 22,6 procent i sidste uge, hvor prisen landede på 257 dollars for en tyvefodscontainer. Sandsynligvis vil denne pris inden længe ramme flere tusinde dollars for en kort bemærkning, inden endnu et dyk. Og det er netop disse store udsving, som er svære for industrien at arbejde med, mener Carsten Trolle.
Kuehne + Nagel ud af 2015 med rekordresultat
Panalpina skifter topchef og formand
Containerrater viser mindre fald
DSV-direktør: Søfragt bliver et hestemarked i 2016