ShippingWatch

Raternes slingrekurs irriterer DSV

Prisen for at få fragtet en container er faldet markant med hop op og ned på nedturen. Og udsvingene er ikke sundt for kunderne, siger DSV-direktør til Børsen.

Foto: PR-foto/DSV

Selvom containerraterne suser mod jorden, er der alligevel løbende store udsving på grund af containerrederiernes månedlige forsøg på at hæve rateniveauet med deres generelle rateforhøjelser. Og den volatilitet er ikke godt for nogen, siger Carsten Trolle, der er adm. direktør for luft- og søfragt i den store danske transportvirksomhed DSV, i et interview med Børsen.

"Det er ikke sundt for rederierne, som har kapaciteten. Det er heller ikke sundt for kunderne," siger han og peger på, at det ikke er let at planlægge en forretning for kunderne, når der er så store udsving.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Spotprisen for at få fragtet en container fra Shanghai til Nordeuropa er faldet syv uger i træk med et fald på hele 22,6 procent i sidste uge, hvor prisen landede på 257 dollars for en tyvefodscontainer. Sandsynligvis vil denne pris inden længe ramme flere tusinde dollars for en kort bemærkning, inden endnu et dyk. Og det er netop disse store udsving, som er svære for industrien at arbejde med, mener Carsten Trolle.

Kuehne + Nagel ud af 2015 med rekordresultat

Panalpina skifter topchef og formand

Containerrater viser mindre fald

DSV-direktør: Søfragt bliver et hestemarked i 2016

Forsiden lige nu

Gary Vogel har ændret kursen i Eagle Bulk

Eagle Bulk Shipping er gået fra at være en tonnageudbyder til at være et reelt rederi under ledelse af Gary Vogel, der kom til fra Clipper for to et halvt år siden. Første del af forvandlingen er tæt på at være i mål, siger han til ShippingWatch.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere