ShippingWatch

Minister går i clinch med tysk oprør mod Femern

Hverken medarbejdere fra Transportministeriet eller Femern-selskabet var velkomne til et kritisk arrangement om forbindelsen, siger minister til Berlingske og antyder, at Scandlines kan have en finger med i spillet.

Foto: socialdemokratiet

Hverken medarbejdere fra Transportministeriet eller Femern-selskabet måtte deltage i et møde sidste uge, hvor den tyske miljøorganisation NABU rejste hård kritik af forbindelsen mellem Danmark og Tyskland. Det oplyser transportminister Magnus Heunicke (S) i en mail til Berlingske. Han undrer sig over den manglende åbenhed og antyder desuden, at en stor kritiker af Femern-forbindelse, færgerederiet Scandlines, kan have haft en finger med i spillet.

"Jeg kan forstå, at fremstødet i København var arrangeret af et PR-bureau, der har Scandlines som kunde. En medarbejder fra Transportministeriet forsøget at melde sig til, men fik at vide, at der ikke var plads, og arrangørerne udviste en medarbejder fra Femern A/S. Enhver kan jo gøre op med sig selv, om de synes, den slags er seriøst," skriver han til Berlingske og understreger, at han lægger vægt på en åben proces.

PR-selskabet Ehrenberg Kommunikation afviser dog over for Berlingske, at Scandlines har haft noget med mødet at gøre.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Torsdag i sidste uge afholdt Tysklands største miljøorganisation NABU et møde i København, hvor Femern-forbindelsen blev drøftet. Organisationen frygter, at projektet vil have langstrakte negative følger for EU's Natura 2000 område i Femern Bælt samt på områdets gydesteder og vegetation på havbunden. Derfor vil NABU sagsøge den tyske stat, hvis ikke flere forbehold bliver overvejet i den godkendelsesproces, der er i gang.

Tysklands største miljøorganisation angriber Femern-forbindelsen


"NABU er ikke generelt imod infrastrukturelle ændringer eller projekter på tværs af lande. Men det er uanstændigt at realisere et ineffektivt, dyrt og infrastrukturelt utidssvarende projekt på bekostning af naturen og miljøet. Vi oplever, at vi bliver hørt i Tyskland, men at mange danskere endnu ikke er bekendt med de store økonomiske, miljømæssige og sociale risici, som Femern-forbindelsen indebærer, og at de er blevet ført bag lyset af både den danske og tyske regering,” sagde Malte Siegert, Head of Environmental Policy, NABU, i en meddelelse.

Avis: Scandlines i kødet på Femerns konsulenthuse

Femern forbindelse bliver 2,2 milliarder dyrere

EU-plan er potentiel bombe under Femern

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere