ShippingWatch

Tysklands største miljøorganisation angriber Femern-forbindelsen

Stor miljøorganisation vil sagsøge den tyske stat med mindre en række forbehold vil indgå i den igangværende godkendelsesproces.

Foto: Femern A/S

Miljøorganisationen NABU, der er Tysklands største, vil sagsøge den tyske stat, hvis ikke flere af organisationens forbehold bliver overvejet i den igangværende godkendelsesproces. Et potentielt sagsanlæg kan ifølge organisationen betyde en forsinkelse i processen på minimum to år fra tysk side, hvilket vil have betydning for hele projektet, da Danmark er afhængig af de tyske godkendelser.

Organisationen peger på, at byggeriet af Femern-forbindelsen vil have langstrakte negative følger for EU’s Natura 2000 område i Femern Bælt samt på områdets gydesteder og vegetationen på havbunden.

”NABU er ikke generelt imod infrastrukturelle ændringer eller projekter på tværs af lande. Men det er uanstændigt at realisere et ineffektivt, dyrt og infrastrukturelt utidssvarende projekt på bekostning af naturen og miljøet. Vi oplever, at vi bliver hørt i Tyskland, men at mange danskere endnu ikke er bekendt med de store økonomiske, miljømæssige og sociale risici, som Femern-forbindelsen indebærer, og at de er blevet ført bag lyset af både den danske og tyske regering,” siger Malte Siegert, Head of Environmental Policy, NABU.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

NABU afholdlt torsdag møde i København for, ifølge en meddelelse fra organisationen, at fortælle danskerne om de risici og konsekvenser, som projektet vil have for begge lande, inden Folketinget skal behandle lovforslaget om Femern-forbindelsen.

Scandlines: EU-klage og nye færger fylder alt i 2015

Bettina Hagedorn, formand for Budgetkontroludvalget i den tyske Forbundsdag, deltog i mødet.

”Når vi taler om et projekt på tværs af den dansk-tyske grænse, mener jeg, det er en vigtig forudsætning, at vi også taler med hinanden. Ikke mindst når det nu står klart, at de forventninger, som projektet er baseret på på begge sider af Femern, ikke holder stik,” siger Bettina Hagedorn.

Femern-projektet i dybe problemer

Femern-forbindelsen står til at blive to år forsinket

Femern forbindelse bliver 2,2 milliarder dyrere

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere