Et samarbejde med Canada, der har været under opbygning i et par år, åbner døren for, at danske maritime producenter kan levere teknologi og udstyr til den maritime forsvarsindustri i mange andre lande.
Ifølge brancheforeningen Danske Maritime er det en konkret kontrakt i 2013 til Odense Maritime Technology, OMT, til en værdi på over 140 mio. kr. på designudvikling af otte offshore, arktiske patruljebåde til Canada, der har åbnet for helt nye muligheder for andre danske leverandører.
Den 15. og 16. september i den kommende uge afholder Danske Maritime et møde mellem en række danske maritime producenter og repræsentanter fra den canadiske provins Nova Scotia. Provinsen er hjemsted for den canadiske atlanterhavsflåde og søsatte i 2010 et program til en værdi af 33 milliarder canadiske dollars for at opbygge en national skibsindustri, blandt andet til brug for den candiske flåde, under navnet National Shipbuilding Procurement Strategy, skriver Danske Maritime på sin hjemmeside:
Samarbejdet med canadierne er ifølge foreningen unikt, og det åbner mulighed for, at den danske maritime industri kan levere teknologi, knowhow og udstyr til andre lande – i modsætning til, hvad der hidtil har været muligt.
”Den danske maritime industri har til forskel fra andre landes producenter en unik mulighed for at levere den allernyeste teknologi til andre lande. Det skyldes, at andre landes maritime producenter typisk kun må levere nye produkter til landets egen forsvarsindustri. Og da vi i forvejen er på forkant teknologisk på en række områder, får vi et ekstra forspring i forhold til konkurrenter,” siger underdirektør Michael Prehn, Danske Maritime, der i samarbejde med Naval Team Denmark er vært for mødet med canadierne og den efterfølgende matchmaking-session med virksomhederne.
De danske virksomheder, som på mandag vil præsentere sig for den canadiske delegation, er OMT, DASPOS, Inrotech, Atlas Incinerators, Nordic Defense Industries, DESMI, MAN Diesel & Turbo og Hempel. Tirsdag den 16. september vil de canadiske gæster besøge OMT i Hørsholm og OSK-Shiptech i København. Delegationen vil også lægge vejen forbi DI, hvor der kan skabes kontakt til dansk forsvarsindustri, der leverer til de øvrige værn.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.