Sass Larsens bekymring undrer industrien

Flere store underleverandører afviser over for ShippingWatch, at de er pressede, som erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) mener. Danske Maritime bakker ministeren op, men synes alligevel, det går godt lige nu.

"Vi skal være skarpe, men klynker overhovedet ikke."

Sådan lyder det fra CEO Henrik Sørensen for en af Danmarks store underleverandører til shippingbranchen Desmi. I onsdagens udgave af Jyllands-Posten erklærer erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S), at de maritime underleverandører er hårdt pressede, men alligevel lykkes det Desmi at vækste:

"Det er rigtigt, at vi er presset af den internationale konkurrence, men i stedet for at ærgre os over det, forsøger vi at vende udfordringerne til muligheder. Det gør vi blandt andet ved at udvikle nye koncepter, løsninger og forretningsmodeller," siger han.

Desmi producerer blandt andet pumpeløsninger til maskinrum og systemer til rensning af ballastvand og har for hele forretningen i første halvår oplevet god vækst og gode resultater. Desmi forventer tocifrede vækstrater for hele forretningen og pæne tocifrede vækstrater for marinedelen.

"Det er vigtigt for os og branchen, at der fortsat er en produktion i Danmark, da det er en forudsætning for rigtig meget af det, vi gør. Som global virksomhed skal vi samtidig være tæt på kunden på alle markeder," siger Henrik Sørensen.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Henrik Sass Larsen retter sin bekymring særligt mod de underleverandører, der har været bundet op på de danske nybygningsværfter, der nærmest ikke er flere af i dag:

"Vi har lukket alle de store skibsværfter også. Og jeg vil godt minde om, at når man ser på alle de følgeindustrier, der er til skibsfart, så er Danmark verdens førende. Hvordan er de nogensinde opstået? Det er, fordi de har haft et skibsværft. Kan vi blive ved med at opretholde den form for følgeindustri på dansk grund, hvis vi ikke har et eneste sted, hvor de bygger større skibe? Det er en udfordring. Og den prøver vi at tackle," sagde han til Jyllands-Posten onsdag.

Her går det godt

Men den udfordring kan tackles, mener Vestergaard Marine Service, en nordjysk virksomhed specialiseret i både shipping og offshore.

"Man kan selvfølgelig godt sige, at der ikke bliver bygget så mange skibe i Danmark, som der har gjort. Men jeg må bare sige, at for os selv går det godt, og det er det samme, jeg hører fra mine kolleger rundt omkring i serviceindustrien. Vi har det okay," siger adm. direktør Morten Vestergaard til ShippingWatch.

Vestergaard Marine Service har i første halvår fordoblet resultatet i forhold til forventningerne. Direktøren fremhæver, at det er klart, at ændrede politiske vilkår for branchen kunne gøre det endnu federe for leverandøren at være dansk leverandør:

"Det kunne være en hjælp til sektoren med montørordningen. Vi kommer nok ikke til at bygge skibe i stort tal mere, men kan vi bruge vores folk og kompetencer i udlandet gør det jo ikke så meget. Problemet er bare vi har for høje lønninger til at være med, når vi kommer uden for Skandinavien."

En mærkesag

Montørordningen er en skatteordning, der gør, at leverandører, værfter og udstyrsproducenter får samme skatteforhold som de søfarende.

Ordningen er en af Danske Maritimes mærkesager, og adm. direktør Jenny Braat fortæller til ShippingWatch, at hun er fuldstændig enig med Henrik Sass Larsen om, at der er generelle udfordringer for de danske maritime underleverandører, som ønsker at være på forkant med udviklingen, når rammebetingelserne ikke er tilstrækkelige.

Hun ønsker, at det skal gå lige så godt for leverandørerne som for nybygningsværfterne, hvor fem ud af otte danske værfter i 2013 forbedrede resultatet. I den forbindelse udtalte Jenny Braat til ShippingWatch:

"Generelt har de danske værfter gjort det rigtigt godt i 2014. Selv under krisen havde de pæne aktivitetsniveauer, men efter at rederierne har fået det bedre, er værfternes position blevet styrket yderligere."

I dag siger hun:

"Mit indtryk er, at branchen generelt har det godt. Vores problem er, og her håber jeg, at Sass Larsens artikel kan være en øjenåbner for, at vi ikke har tilstrækkelig gode rammebetingelser for den maritime industri, da det er en internationalt konkurrerende industri. Vi har bl.a. brug for montørordningen, og der håber jeg, at vi nu kan få sat os ned med politikerne som tidligere har vist en positiv interesse  og talt om rammebetingelser for maritime leverandører, således at vi sikres danske leverandør virksomheder en andel af den vækst vi allerede har set er i sin vorden. Det er klart, at det er billigere for staten i første omgang at undlade at indføre ordningen, men på længere sigt vil der være store dynamiske effekter af den, som vi håber, regeringen får øjnene op for."

Hos Man Diesel & Turbo har CEO Thomas Knudsen en lignende holdning - både som CEO og formand for Danske Maritime.

"Det er lang tid siden, at de store skibsværfter forsvand, og dengang gik det hårdt ud over leverandørerne. Dem, der er tilbage, det er dem, der kunne klare omstillingen til et globalt marked. Når det så er sagt, så er udstyrsindustrien udfordret. Der er et større potentiale for de danske leverandører, som kunne blive bedre udnyttet med montørordningen," siger han til ShippingWatch.

Henrik Sass frygter for de maritime under-leverandører  

Danske Maritime: Vi er allerede derude 

Rederiforeningen: Offshore skal ind under tonnageskatten 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også