De kinesiske myndigheder har besluttet i løbet af de seneste 12 måneder, at flere værfter og redere skal have statsstøtte. Det er både støtte til skrotning af gamle skibe, hvis de foregår på kinesiske værfter, og støtte til at købe nye skibe, hvis de er fra de kinesiske værfter.
Det er ikke en fair måde at drive shippingindustrien i Kina på, mener Danske Maritime.
"De nye statsstøttetiltag i Kina tegner et billede af en tankegang, der desværre er velkendt, men fortsat er uholdbar, unfair og skadelig for alle andre end måske lige den kinesiske maritime industri, og det sidste endda kun på kort sigt," siger Jenny N. Braat, adm. direktør for Danske Maritime i en artikel på brancheorganisationens hjemmeside.
Kritikken vil den administrerende direktør konkret rette mod kineserne, når Danske Maritime 9. september mødes med den europæiske pendant SEA Europa og den kinesiske brancheorganisation CANSI.
"Jeg vil tage de nye kinesiske statsstøtteordninger op ved denne lejlighed. Både for at få mere viden om støtten og forhåbentlig med tiden kunne overbevise kineserne om, at de på lang sigt er bedre tjent med at operere på markedsvilkår og ikke at lukke sig om sig selv. De bliver jo ikke dygtigere til skibsbygning ved at udelukke andre og kun at handle med sig selv, men ved at handle med virksomheder, herunder danske, som er de fremmeste i verden på deres felt, og som kan levere den kvalitet og det knowhow, der kan udvikle den kinesiske skibsbygningsindustri," siger Jenny N. Braat.
I dag beskriver Reuters, at de mange ordrer fra kinesiske selskaber til de kinesiske værfter gør ondt på bankerne i landet, der nu vil forsøge at holde lidt igen med udlån til shipping. Men det er ikke sikkert, at bankerne får lov til det med f.eks. de nye regler for støtte til værfterne.
Kinas banker begynder at nedtone shipping
Koreanske værfter taber 40 pct værdi i andet kvartal
Medie: Kina opruster i LNG-kamp