Medie: Kina opruster i LNG-kamp

De kinesiske værfter vil have en større andel af den kommende 225 skibs store flåde af LNG-tankere, der forventes at blive bygget.
LNG-tankeren Arctic Voyager
LNG-tankeren Arctic Voyager

Verdens LNG-flåde vokser og ventes i 2020 at nå op på 225 skibe. Hidtil har de sydkoreanske værfter været bedst til at få fat på ordrerne på tankskibene til LNG, men nu vil de kinesiske værfter erobre en femtedel af markedet, skriver Reuters.

20 pct. af 2020-flåden, hvoraf der allerede er afgivet ordrer på 125 skibe til sydkoreanske værfter, har en værdi på 10 mia. USD. Det svarer til i alt 50 skibe, som Kina skal få ordrerne hjem på. Lykkes det Kina at få ordrerne i hus, vil det betyde, at kineserne også selv bliver dygtigere til at bygge de specialiserede LNG-skibe.

"Uanset tilgængeligheden i markedet af LNG-skibe vil Kina sende størstedelen af sine laster gennem sine egne projekt-skibe," siger Andrew Bridson - analytiker fra konsulenthuset BMT Asia Pacific til Reuters.

Kina vil få brug for skibene, da landets egen import af LNG er steget meget. Alene i første halvår i år importerede Kina 9,9 mio. ton LNG, hvilket var en stigning på 18,8 pct. i forhold til første halvår 2013, skriver LNG World News. Samtidig med importen, steg prisen for LNG til kineserne også. Prisen lå på 623 USD pr. ton i første halvår i år - en stigning på 7 pct. i forhold til den samme periode sidste år.

Shell overrasker takket være højere produktion og priser 

Olie og gas udgør 68 pct af russisk eksport 

DNV GL mister tonnage på fusion 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også