Nord: Dansk ophugning kan få stor brandingværdi

Redere kan ikke leve med den dårlige brandingværdi, der knytter sig til strandophugning i Asien, og deri ligger en unik mulighed for danske selskaber, vurderer COO i cleantechvirksomheden Nord, tidl. Kommunekemi.

Skal det trækkes meget skarpt op, kan man ifølge direktør i cleantech-virksomheden Nord, Henrik Grand Petersen, sammenligne beaching-situationen i Asien, hvor skibe hugges op under dårlige forhold til skade for både miljø og mennesker, med situationen tilbage i 1980-90'erne, hvor virksomheder stod i kø for at fordømme børnearbejde.

"Et brand kan ikke leve med at blive kædet sammen med det her, og derfor mener jeg, at vi i Danmark har nogle ret unikke muligheder for at udnytte nogle af de tværgående kompetencer, som det kræver forsvarligt at håndtere skibe med farligt affald," siger Henrik Grand Petersen i et interview med ShippingWatch.

Nord færdiggjorde i starten af februar rensningen og afgiftningen på det 6.750 teu store containerskib MSC Flaminia, som tilbage i juli 2012 blev hærget af en meget voldsom skibsbrand. Opgaven blev udført i samarbejde med Fayard, ISS og HJ Hansen på Fayards havnefaciliteter på Lindøværftet i Munkebo, og opgavens samlede værdi løb op i over 100 mio. kroner.

Rensning af containerskib har kostet over 100 mio kr

(I alt fjernede Nord omkring 60.000 ton brændt affald og gods fra Flaminia.)

Danske regler er et plus

Den store opgave kan ifølge Henrik Grand Petersen bruges som løftestang til endnu flere danske forretninger indenfor cleantech-området, hvor der særligt i den nærliggende store offshoreindustri i Nordsøen og i Norge gemmer sig rigtig mange opgaver i den nærmeste fremtid.

"Hvis ellers vi er vakse ved havelågen, tror jeg på, der kan ligge en del arbejde til det danske industri-cluster, som ikke mindst her på Fyn godt kunne bruge nogle nye arbejdspladser," lyder det fra Henrik Grand Petersen.

På spørgsmålet om ikke omkostningsniveauet i Danmark ofte vil kunne komme under pres fra udenlandske udbydere, der kan tage udgangspunkt i lavere lønninger, er Henrik Grand Petersen ikke urolig for den danske konkurrenceevne.

"Hvis vi konkret tager udgangspunkt i sagen om MSC Flaminia, kunne vi have færdiggjort vores del af arbejdet i løbet af en måned. Skibet brændte tilbage i juli 2012, og var det blevet sejlet direkte hertil, ville det ret hurtigt kunne være kommet på værft og derefter hurtigt have været tilbage i den indtægtsgivende drift for rederiet," siger han og fortsætter:

"I stedet valgte man uden held først at sejle skibet en tur til Rumænien, fordi man troede, at man her kunne klare oprydningen til en tiendedel af prisen, og samlet endte det med at koste mere tid og flere penge, end man lige havde regnet med," forklarer Henrik Grand Petersen og tilføjer:

"Jeg tror på, at vi i dansk industri er mere effektive, og så tror jeg på, at de høje miljøkrav, som vi til tider bander over, vil kunne blive en forretningsmæssig kvalitet for landet, fordi det borger for kvalitet, at man ved, at tingene foregår på den rigtige facon."

Mere fokus på shipping i Nord

De klassiske kunder i medicinal- og produktionsindustrien er stadig det klare omdrejningspunkt i Nord, men med udførelsen af den store rensnings- og oprydningsopgave på containerskibet MSC Flaminia, er der kommet øget fokus på hele den maritime sektor, forklarer COO Henrik Grand Petersen.

"Størrelsen og omfanget af opgaven på MSC Flaminia har åbnet vores øjne i forhold til det spændende marked som eksisterer på shippingområdet. Et område, som vi ikke tidligere har beskæftiget os så meget med," siger Henrik Grand Petersen, og fortsætter:

"Vi har en ambition om, at vi skal have et globalt emergency responseteam, der i døgnberedskab skal kunne rykke ud til lignende opgaver over hele verden og lave den første risikovurdering. Vi har allerede kompetencerne, men de har hidtil mest været brugt indad til i virksomheden. Fremadrettet vil vi gerne anvende dem udadtil, og det er en klar ambition, at den maritime cleantech-del bliver større i Nord."

Også Thomas S. Knudsen, formand for Danske Maritime, ser ophugningsindustrien som et forretningsområde med stort potentiale for danske selskaber i løbet af de kommende år.

”Jeg tror, vi har en seriøs mulighed for at få en scrappingindustri, som måske nu lever lidt i det skjulte, men på offshoresiden må vi forvente, at der bliver en del rigge, der skal hugges op fremover, og mange af dem vil formodentligt blive hugget op i Danmark, og vi har havnefaciliteter til at håndtere det blandt andet på vestkysten,” siger han og fortsætter:

”Så med lidt held tror jeg, vi vil få en chance for også at få en ophugningsindustri i Danmark i løbet af de næste ti år.”

Færre skader på skibe - men de bliver dyrere 

Mærsk-konkurrent ramt af skibseksplosion

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også