Leverandører: Europæisk mangel på MGO-brændstof i 2015

Overgangen til de nye 2015-mål til svovludledning i Nordsøen og Østersøen kan blive meget sværere end de sidste to svovlreduktioner. Primært fordi der ikke er nok Marine Gas Olie (MGO), som skibene skal skifte over til i ECA-zoner, mener bunkerleverandører.
Foto: Statoil
Foto: Statoil

Når de nye krav til svovludledning i Nordsøen og Østersøen i 2015 træder i kraft, vil man i Europa sandsynligvis opleve en mangel på brændstoffet Marine Gas Olie (MGO), som skibene fremover skal sejle på i de såkaldte ECA-zoner, mener førende skandinaviske bunkerleverandører. Det skriver Sustainable Shipping.

"Jeg tror, at det her vil blive meget mere kompliceret end skiftet til 1 pct. svovl i 2010," siger Patrik Pettersson, Executive Vice President hos Stena Oil AB til Bunkerworld.

Fra 2015 må skibene ifølge de nye regler for Nordsøen og Østersøen ikke sejle på brændstof med over 0,10 pct. svovl, hvorfor fartøjerne må skifte fra heavy fuel oil (HFO) til Marine Gas Oil, når de opererer i ECA-omårderne. Men det kan blive problematisk at overholde i den indledende fase, da der sandsynligvis ikke vil være nok MGO-brændstof til stede, mener leverandøren.

Nettoimportør

"Vi er allerede nettoimportører af mellemdestillater til Europa, så jeg tror, at vi i et stykke tid vil opleve en mangel på MGO," siger Patrik Pettersson, som ifølge Sustainable Shipping bakkes op af Carl Johan Von Sydow, Project Manager, Sales and Logistics hos den svenske leverandør Topoil.

Der vil ifølge leverandørerne være behov for at importere brændstoffet fra både USA og Asien, hvilket dog kan blive en udfordring, da også USA skal imødekomme ECA-krav og derfor har brug for MGO-brændstof til eget brug. Derfor kan Europa meget vel trække det korteste strå, når det kommer til at skaffe forsyninger på halvtunge destillater som MGO, da hele verden konkurrerer om det.

"Vi vil komme til at konkurrere med andre brugere om de begrænsede ressourcer," siger Pettersson ifølge Sustainable Shipping.

Raffinaderierne vil dog med tiden tilpasse sig den nye efterspørgsel efter MGO på samme måde, som markedet tilpassede sig, da man gik fra brændstof med højt indhold af svovl (HSFO) til brændstof med lavere svovlindhold (LSFO).

Novenco: Her er fremtidens tre markeder

DNV forudser markant grønnere shipping i 2020

Arktisk Råd vil reducere svovludslip

Maersk Line: Biobrændstof kan løse svovlproblemer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også