ShippingWatch

Maersk Line: Biobrændstof kan løse svovlproblemer

Begynder handelsflådens skibe at sejle på biobrændstof i stedet for diesel, vil det betyde, at rederne ikke skal tænke på svovludledning. Samtidig vil det potentielt give en økonomisk besparelse, viser nyt forskningsprojekt fra Maersk Line, MAN, og Dong.

En af søfartens største hovedpiner kan lindres, hvis et nyt projekt om brug af biobrændstof i skibe fører til konkrete forretningsløsninger. Det fortæller miljø- og CSR-chef i Maersk Line, Jacob A. Sterling, til ShippingWatch.

”Hvis man kan lave en biofuel, som kunne ligne bunkerfuel, det vil sige et forholdsvis grovkornet alternativ til diesel, som prismæssigt kan ligge mellem bunkerfuel og diesel, vil det udgøre et gunstigt alternativ til diesel, som vi håber vil koste mindre end diesel. Biofuel indeholder ikke svovl, og det vil derfor være uden svovludledning at sejle på biofuel,” siger Jacob A. Sterling.

Dieselforbruget i skibsfarten ventes at stige betydeligt i 2015, hvor den nye svovllovgivning for ECA-områderne træder i kraft. Ifølge Maersk Lines oplysninger vil forbruget af lavsvovlsdiesel skønsmæssigt stige med 50 mio. ton i 2015, og den stigning vil biofuel kunne afhjælpe.

Jacob A. Sterling fremhæver, at biofuel som brændstof også infrastrukturmæssigt vil være overskueligt for producenterne i forhold til at dække ECA-områderne.

Maersk Line klar til at købe biofuel

Der er imidlertid et stykke vej til, at biofuelen kan hældes direkte i skibenes motorer og udover manglende svovludledninger og økonomiske besparelser også på sigt ville kunne sænke CO2-udledning med mellem 80 og 90 procent, som Jacob A. Sterling fortalte i et indslag i tv-avisen tirsdag.

Maersk kan spare 80-90 pct. udledninger på biobrændstof 

Udviklingen af og forsøgene med at bruge biofuel i skibe sker i et forskningssamarbejde under Højteknologifonden mellem de to universiteter Københavns Universitet og DTU og fem industrielle partnere, der udover Maersk Line tæller Dong, Haldor Topsøe, Novozymes og MAN Diesel & Turbo.

Forskningsprojektet er begyndt i april i år og skal løbe i fem år i alt.

Det er Maersk Lines forhåbning, at forsøget kan føre til en produktion af biofuel på sigt.

”Vi er interesserede i at være med til at skalere resultaterne fra det her projekt op. Vores rolle vil på sigt være som kunde at aftage en vis mængde biofuel fra en biobunker-produktion. Vi skal ikke ind og være brændselsproducenter, men vi vil meget gerne købe det, når det bliver konkurrencedygtigt” siger Jacob A. Sterling.

Biofuelen laves i forsøget på restprodukter fra landbruget – for eksempel fra halm og sukkerrør.

Shipping, offshore, havne, leverandører og services. ShippingWatch dækker bredt - læs mere i vores gratis nyhedsbrev

 

Maersk: Fem store CSR-problemer udfordrer shipping 

Connie Hedegaard: Skibsfarten må bidrage ligesom alle andre 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs