En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
12.12.2012kl. 11.18

Maersk Line: Biobrændstof kan løse svovlproblemer

Begynder handelsflådens skibe at sejle på biobrændstof i stedet for diesel, vil det betyde, at rederne ikke skal tænke på svovludledning. Samtidig vil det potentielt give en økonomisk besparelse, viser nyt forskningsprojekt fra Maersk Line, MAN, og Dong.
af LOUISE VOGDRUP-SCHMIDT

En af søfartens største hovedpiner kan lindres, hvis et nyt projekt om brug af biobrændstof i skibe fører til konkrete forretningsløsninger. Det fortæller miljø- og CSR-chef i Maersk Line, Jacob A. Sterling, til ShippingWatch.

”Hvis man kan lave en biofuel, som kunne ligne bunkerfuel, det vil sige et forholdsvis grovkornet alternativ til diesel, som prismæssigt kan ligge mellem bunkerfuel og diesel, vil det udgøre et gunstigt alternativ til diesel, som vi håber vil koste mindre end diesel. Biofuel indeholder ikke svovl, og det vil derfor være uden svovludledning at sejle på biofuel,” siger Jacob A. Sterling.

Dieselforbruget i skibsfarten ventes at stige betydeligt i 2015, hvor den nye svovllovgivning for ECA-områderne træder i kraft. Ifølge Maersk Lines oplysninger vil forbruget af lavsvovlsdiesel skønsmæssigt stige med 50 mio. ton i 2015, og den stigning vil biofuel kunne afhjælpe.

Jacob A. Sterling fremhæver, at biofuel som brændstof også infrastrukturmæssigt vil være overskueligt for producenterne i forhold til at dække ECA-områderne.

Maersk Line klar til at købe biofuel

Der er imidlertid et stykke vej til, at biofuelen kan hældes direkte i skibenes motorer og udover manglende svovludledninger og økonomiske besparelser også på sigt ville kunne sænke CO2-udledning med mellem 80 og 90 procent, som Jacob A. Sterling fortalte i et indslag i tv-avisen tirsdag.

Maersk kan spare 80-90 pct. udledninger på biobrændstof 

Udviklingen af og forsøgene med at bruge biofuel i skibe sker i et forskningssamarbejde under Højteknologifonden mellem de to universiteter Københavns Universitet og DTU og fem industrielle partnere, der udover Maersk Line tæller Dong, Haldor Topsøe, Novozymes og MAN Diesel & Turbo.

Forskningsprojektet er begyndt i april i år og skal løbe i fem år i alt.

Det er Maersk Lines forhåbning, at forsøget kan føre til en produktion af biofuel på sigt.

”Vi er interesserede i at være med til at skalere resultaterne fra det her projekt op. Vores rolle vil på sigt være som kunde at aftage en vis mængde biofuel fra en biobunker-produktion. Vi skal ikke ind og være brændselsproducenter, men vi vil meget gerne købe det, når det bliver konkurrencedygtigt” siger Jacob A. Sterling.

Biofuelen laves i forsøget på restprodukter fra landbruget – for eksempel fra halm og sukkerrør.

Shipping, offshore, havne, leverandører og services. ShippingWatch dækker bredt - læs mere i vores gratis nyhedsbrev

 

Maersk: Fem store CSR-problemer udfordrer shipping 

Connie Hedegaard: Skibsfarten må bidrage ligesom alle andre 

Relaterede artikler:

  • Maersk kan spare 80-90 pct. udledninger på biobrændstof

  • Maersk: Fem store CSR-problemer udfordrer shipping

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr-foto Essberger Tankers
Tank

Europas lagre er blevet fyldt med diesel forud for embargo mod Rusland

Forhøjet import af russisk diesel og olieprodukter i januar vidner om flittig lageropbygning forud for EU-embargo den 5. februar, vurderer mæglerfirma.

For abonnenter

Foto: Handout/Reuters/Ritzau Scanpix
Leverandører

Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME

Myndighederne i Singapore vil endevende salget af værftsgruppen DSME til den ligeledes sydkoreanske industrigruppe Hanwha. 

For abonnenter

Produkttankrederiet Torm har installeret røgrensning (scubbers) på over halvdelen af skibsflåden. | Foto: Shippingwatch/ Søren Pico
Leverandører

Skibe med røgrensere har fordoblet deres besparelser på brændstof

Skibe, der sejler med røgrensere og på brændstof med højt svovlindhold, har fordoblet deres brændstof-besparelser i 2022 sammenlignet med året før.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Watch Job

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Head of Business Development

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge