Medie: Seks ordrer til MAN indleder ny tid for skibstransport

Seks nye ordrer er indledningen på en ny tid for skibstransporten efter mange års kritik for at se stort på miljø og forurening. Nu er det måske ved at vende, skriver Ingeniøren. 

Seks nye ordrer har MAN Diesel & Turbo fået på deres nyeste miljøvenlige skibsmotor. De seks ordrer er indledningen på en ny tid for skibstransporten, skriver Ingeniøren. 

Søfarten er længe blevet kritiseret for at se stort på miljø og forurening, men 20 års teknologisk udvikling og nye internationale regler er måske ved at vende skuden - men det bliver uden en grundlæggende revolution af teknologien:

»Jeg tror, at hovedfremdriften i store skibe i mange år fremover fortsat vil være totaktsforbrændingsmotorer. Motoren har vist sig at være meget effektiv og pålidelig, og man kan brænde næsten hvad som helst af i den,« vurderer MAN Diesel & Turbos udviklingsdirektør, Søren H. Jensen, over for Ingeniøren.dk.:

»Vi vil nok også se, at den traditionelle fremdrift bliver suppleret med andre typer, for eksempel sol og vind. Skysails, for eksempel, hvor en stor drage trækker skibet, ser interessant ud. Det kan også være flydende brændsler som methanol fremstillet på spilprodukter eller biomasse. Men det er noget, vi lader andre om at udvikle. Vores ekspertise ligger inden for totaktsmotorer, og det er her, vi lægger vores kræfter i udviklingen.«

MAN om ny kontrakt: Det er temmelig epokegørende 

De kræfter er i de seneste 20 år blevet brugt til at udvikle to skelsættende teknologier: Den elektronisk styrerede totakter og dualfuel-motoren, hvor den traditionelle tunge fuelolie suppleres med et parallelt gasforsyningssystem, som rykker motorens miljøegenskaber op i en helt anden liga.


Al maritim forskning og uddannelse samles på CBS
 

MAN får ny dual-fuel-kontrakt

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også