MAN får ny dual-fuel-kontrakt
![Foto: Helge Hansen/Statoil](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4723860.ece/ALTERNATES/schema-16_9/0060652%2520-%2520At%2520Melk%25C3%25B8ya%2520-%2520Photo%2520HELGE%2520HANSEN%2520-%2520Statoil.jpg)
MAN Diesel & Turbo fik i november den første ordre på den nye dual-fuel ME-GI-motor til en gastanker. Og i begyndelsen af december den første kontrakt på ME-GI-motorer til containerskibe, som motorleverandøren selv kaldte "temmelig epokegørende." Nu fortsætter epoken, da Teekay har bestilt to af ME-GI motorerne til to nye LNG-tankere.
ME-GI-motorerne er ifølge MAN Diesel & Turbo og Teekay den mest brændstofeffektive og mindst udledende motor på markedet pt.
ME-GI motorer kan både køre på tung olie og LNG (flydende naturgas), og motoren har tidligere været brugt på land i kraftværker. Motoren reducerer ifølge tidligere forskning både emissionerne af CO2, NOX og SOX, ligesom der ikke er noget såkaldt "methane slip" fra motoren, hvor metan ikke bliver brændt i motoren, men i stedet siver ud i atmosfæren.
I forbindelse med den første kontrakt på ME-GI-motorerne sagde Ole Grøne, Senior Vice President Low-Speed Sales and Promotions, til ShippingWatch, at han forventede, at efterspørgslen efter motorer, der kan sejle på både gas og normal tung olie vil brede sig som ringe i vandet i fremtiden med gevinst til følge for MAN Diesel & Turbo.
"Den her kontrakt betyder, at vores teknologi igen har vist sig at være den førende. Vi lever af teknologiudvikling indenfor skibsmotorer, og motorerne produceres af licenshavere rundt omkring i verden, der har købt teknologien af os - og det er selvfølgelig ikke gratis," siger Ole Grøne.
Relaterede artikler
MAN om ny kontrakt: Det er temmelig epokegørende
For abonnenter
MAN vinder første dual-fuel ordre til ny gastanker
For abonnenter