MAN får ny dual-fuel-kontrakt

MAN Diesel & Turbo har fået en ny ordre på to af selskabets nye ME-GI-motorer. De skal indsættes i to nye Teekay LNG-tankere.
Foto: Helge Hansen/Statoil
Foto: Helge Hansen/Statoil

MAN Diesel & Turbo fik i november den første ordre på den nye dual-fuel ME-GI-motor til en gastanker. Og i begyndelsen af december den første kontrakt på ME-GI-motorer til containerskibe, som motorleverandøren selv kaldte "temmelig epokegørende." Nu fortsætter epoken, da Teekay har bestilt to af ME-GI motorerne til to nye LNG-tankere.

ME-GI-motorerne er ifølge MAN Diesel & Turbo og Teekay den mest brændstofeffektive og mindst udledende motor på markedet pt.

ME-GI motorer kan både køre på tung olie og LNG (flydende naturgas), og motoren har tidligere været brugt på land i kraftværker. Motoren reducerer ifølge tidligere forskning både emissionerne af CO2, NOX og SOX, ligesom der ikke er noget såkaldt "methane slip" fra motoren, hvor metan ikke bliver brændt i motoren, men i stedet siver ud i atmosfæren.

I forbindelse med den første kontrakt på ME-GI-motorerne sagde Ole Grøne, Senior Vice President Low-Speed Sales and Promotions, til ShippingWatch, at han forventede, at efterspørgslen efter motorer, der kan sejle på både gas og normal tung olie vil brede sig som ringe i vandet i fremtiden med gevinst til følge for MAN Diesel & Turbo.

"Den her kontrakt betyder, at vores teknologi igen har vist sig at være den førende. Vi lever af teknologiudvikling indenfor skibsmotorer, og motorerne produceres af licenshavere rundt omkring i verden, der har købt teknologien af os - og det er selvfølgelig ikke gratis," siger Ole Grøne.

MAN om ny kontrakt: Det er temmelig epokegørende

MAN vinder første dual-fuel ordre til ny gastanker 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også