Containerredere kan spare halve millioner på turboladere

MAN Diesel & Turbo turbolader cut-out kan spare redere for betydelige mængder brændstof. Det kan for et stort containerskab betyde besparelser på hundrede tusinder af USD årligt. Det skriver Ingeniøren.

Turboladere på skibe er en af nøglerne til de brændstofbesparelser, som rederne er så ivrige for at finde i kriseårene. Det har MAN Diesel & Turbo spottet på det rigtige tidspunkt og har skabt det såkaldte turbolader cut-out system, skriver Ingeniøren.

Turbolader cut-out systemet går ud på at sikre, at skibsmotorerne yder det bedste tryk konstant uanset motorens omdrejningstal. Det betyder, at brændstoffet udnyttes optimalt for eksempel også, når skibene vælger at sejle langsomt, som er populært lige nu.

"Det er vigtigt for mange rederier, når de retrofitter deres skibe til slow steaming, at de stadig har muligheden og fleksibiliteten til at kunne sejle stærkt igen, hvis billedet (markedet, red.) ændrer sig," siger Christian Rudbech Simonsen, produktchef hos MAN Diesel & Turbo, til Ingeniøren.

Besparelserne på brændstof ved at installere de nye turbolader cut-out systemer betyder ifølge producenten selv, at et stort containerskib ved en belastning på 35 pct. kan spare fire gram brændstof pr. kWh. Det svarer til en brændstofbesparelse pr. døgn på 2,3 ton brændstof, hvilket går for en pris på 1600 USD.

Regnes det op til årsbasis, vurderer MAN Diesel & Turbo, at rederne for eksempel vil kunne spare flere hundrede tusind dollar årligt ved at sejle 3000 timer på et år til en brændstofpris på 700 dollar pr. ton.

Maersk Line betaler retrofit til indchartrede skibe 

Maersk Line: Vi kan spare 10-15 pct. på retrofit

MAN: Slow steaming er altoverskyggende fokus for retrofit 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også