ShippingWatch

Maersk Line betaler retrofit til indchartrede skibe

Maersk Line vælger at betale for, at også de skibe, rederiet ikke selv ejer men har chartret ind, bliver retrofittet med mere energibesparende løsninger. Det skriver Lloyd's List.

Foto: Maersk Line

Maersk Line har iføgle Lloyd's List indgået aftale med ni skibsejere om at betale for retrofit af skibene, som Maersk Line har chartret ind. Det er den første aftale af sin slags og kan skabe et todelt marked med skibe skabt til slow steaming og skibe, som er optimeret til at sejle med fart på.

Den første andel på 50 ud af de i alt 300 skibe, Maersk Line har på charterkontrakter skal have retrofitløsninger nu. Det drejer sig om skibe, der har mere end to år tilbage på deres kontrakter, og hvor Maersk er fuldt ansvarlige for udgifterne til brændstof.

Tyske ER Schiffahrt er en af de skibsejere, der kommer til at nyde godt af Maersk Lines initiativ, da de er storleverandør af tonnage til Maersk Line.

Maersk Line har øget sit fokus på retrofit og en række nye løsninger er blevet prøvet af. Slow steaming, som ikke længere kan kaldes noget nyt, er en af de helt store faktorer. Dertil har Maersk Line arbejdet med at fjerne turboladere fra skibene, hvilket blandt andet er sket på ER Schiffahrts skibe. Andre løsninger med potentiale er genbrug af spildvarme, havvandskøling og ændring af propellerne i skibene.

Maersk Line: Vi kan spare 10-15 pct. på retrofit

Slow steaming hakker stor luns af CO2-udledning

MAN: 60 pct. af vores udvikling handler om miljø 

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs