ShippingWatch

Maersk Line: Vi kan spare 10-15 pct. på retrofit

Maersk Line og Maersk Tankers kan skære mellem 10 og 15 pct. af brændstofudgifterne på 7 mia. USD ved at indføre retrofitløsninger. Ideer som genbrug af spildvarme og søvandskøling har stort potentiale i containerrederiet, der også undersøger mere vilde ideer for fremtidens retrofit.

Foto: Maersk Line

7 mia. USD årligt. Så meget bruger skibene i A.P. Møller-Mærsk koncernen årligt på brændstof til sine skibe. Beløbet skulle ligesom for alle andre rederier gerne være mindre, og derfor satser Maersk Line stort på retrofitløsninger til sine skibe. Så stort, at potentialet er at kunne skære mellem 10 og 15 pct. af udgifterne til brændstof væk med nye retrofittiltag, fortæller Head of Global Optimisation Niels Bruus hos Maersk Line til ShippingWatch.

"Besparelserne på skibene er afhængige af det enkelte skib og designet på skibet. Man skal finde en balance til hvert enkelt skib med de retrofitløsninger, der giver mest mening. Vi gør mange ting på det enkelte skib og vurderer ud fra skibene, hvor investeringstung, løsningen skal være," siger Niels Bruus.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs