ShippingWatch

Avis: DSME ændrer strategi og skruer ned for offshore

Det sydkoreanske storværft DSME vil i fremtiden gå væk fra at have hovedfokus på offshore og i stedet satse på handelsskibe. Det fortæller CEO Jung Sung-Ieep til TradeWinds.

Foto: /ritzau/AP/Kim Dong-min

Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering vil stoppe med at have stort fokus på offshore i fremtiden.

I et interview med TradeWinds fortæller CEO Jung Sung-Ieep, at værftsgruppen i stedet vil satse på handelsskibe.

"Offshoreenheden plejede at udgøre 60 pct. af DSME's totale salg, mens de kommercielle skibe kun bidrog med 10 pct. Men fra nu af vil de kommercielle skibe udgøre op til mellem 60 og 70 pct. af DSME's salg, mens offshore vil blive reduceret til mellem 20 og 30 pct.," siger Jung Sung-Ieep.

Strategiskiftet sker, fordi DSME har lidt massive tab på nybygninger i offshore, som var medvirkende til værftets store underskud på i alt 1,2 mia. dollars sidste år.

Væftsgruppen vil dog ikke forlade offshore helt, bare minimere forretningsområdet. Hvad angår de kommercielle skibe vil fokus være på at få opgaver på LNG-skibe, FRSU'ere og ultrastore containerskibe.

DSME sælger værft til hollandske Damen i mio-handel 

Tidligere DSME-chef får seks års fængsel for svindel 

Daewoo holder fast i overskuddet i tredje kvartal 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs