Avis: Frankrig volder problemer for DSV
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article7356015.ece/ALTERNATES/schema-16_9/UTi%2520truck%2520parked%2520at%2520the%2520port%2520in%2520the%2520daytime%2520(Low%2520Res).jpg)
Transportselskabet DSV oplever fremgang i blandt andet Tyskland og Polen, men har på sin rute mod vækst i Europa mærket bump på vejen i Frankrig, hvor det går for langsomt med reformer.
Det skriver dagbladet Børsen.
"I Frankrig har vi meget svært ved at få en aftale på plads med fagforeningerne efter sammenlægningen med virksomheden UTi i januar 2016. Som ved enhver fusion står vi nu med flere medarbejdere i dobbeltroller, og derfor taber vi penge. Vi oplever, at fagforeningerne trækker sagerne i langdrag, og det er desværre symptomatisk for det franske arbejdsmarked - i modsætning til for eksempel Spanien, som har et mere fleksibelt arbejdsmarked, og hvor DSV nu klarer sig rigtigt godt," siger Jens Lund, finansdirektør i DSV, til dagbladet Børsen.
Panalpina forventer vækst på to pct i søfragt
Finansdirektøren så gerne, at franskmændene tog ved lære af den danske flexsecurity-model. DSV er klar til at betale for de 24-36 måneder, det koster at afskedige medarbejdere, så DSV kan komme på rette køl, men selskabet oplever modstand fra de franske fagforeninger, der kæmper for, at fastholde medarbejderne så længe som muligt.
Jens Lund mener, at fagforeningernes adfærd på sigt kan bidrage til at hæmme landets vækst. Han understreger, at en koncern som DSV kan betale sig til en løsning, men at flere små franske virksomheder, der skal sikre vækst, ikke har samme muligheder.
DSV-direktør nedtoner effekt af nye containeralliancer
Relaterede artikler
DSV-direktør nedtoner effekt af nye containeralliancer
For abonnenter
Overskuddet tordner i vejret i DSV
For abonnenter