ShippingWatch

Bunker Holding vil være verdens største

Amerikanske World Fuel Service og danske Bunker Holding har skilt sig klart ud som verdens to største bunkerselskaber. "Vi er inde og spille en rolle i, hvordan industrien skal forme sig fremover," siger Bunker Holdings CEO, Keld Demant, i et interview med ShippingWatch.

Foto: Pressefoto

Et udskilningsløb i den internationale bunkerindustri synes på vej til at blive væsentligt forstærket de kommende år, hvor de største selskaber trækker fra den store gruppe af lokale og regionale aktører.

I dag har amerikanske World Fuel Service og danske Bunker Holding skilt sig klart ud som verdens to største bunkervirksomheder og ligger hver især et pænt stykke over det dobbelte af nummer tre på listen målt i mængder og omsætning blandt de største globale aktører.

Det er en udvikling, som Bunker Holdings CEO, Keld Demant, sagtens kan se for sig efter meddelelsen i denne uge om, at den danske bunkerkoncern netop har indgået en milliardaftale med otte danske og internationale banker, der forøger Bunker Holdings finansieringsramme med 50 procent til i alt 6,7 milliarder kroner. Aftalen er oveni købet unsecured, hvilket vil sige, at bankerne ikke har pant i aktiverne i den velpolstrede bunkerkoncern.

"Vi har set de to virksomheder skille sig væsentlig ud fra alle de andre, og i den henseende kan man godt forestille sig, at der vil være to meget markante aktører i forhold til resten af industrien. Det er det billede, der tegner sig lige nu, og Bunker Holding ønsker og forventer at spille en markant rolle i de kommende år med en ambition om at være nummer et eller to på verdensplan," siger Keld Demant til ShippingWatch:

"Vi er inde og spille en rolle i, hvordan industrien skal forme sig fremover."

Bunkergigant ud med markant dyk i indtjeningen

Det stærkt udvidede kapitalgrundlag i Bunker Holding i den nye bankaftale indeholder en mulighed for en yderligere forøgelse af finansieringsrammen, hvis det skulle vise sig nødvendigt på baggrund af koncernens vækstplaner. Ambitionen er en organisk vækst i form af større kontrakter med kunderne og flere medarbejdere.

"Som supplement til dette kan man meget vel forestille sig, at der falder en enkelt eller to virksomheder ind under vores paraply hen over den kommende periode," siger Keld Demant.

OW den mindste trigger

Bunker Holding købte senest amerikanske LQM Petroleoum Services, der er et af de største brokerselskaber på det globale marked for bunkers. Selskabet håndterer årligt omkring 10 millioner ton bunkerolie til godt 250 kunder verden over og er stærkt repræsenteret i USA.

"Med opkøbet er vi stadig på andenpladsen som bunkerselskab. I hvert fald lidt endnu," bemærkede Keld Demant over for ShippingWatch i forlængelse af meddelelsen om det amerikanske opkøb i juli i år.

Listen over de ti største bunkerselskaber tæller virksomheder som Chemoil, Aegean Marine Petroleum, Cockett Marine Oil og Peninsula Petroleum.

Ifølge Keld Demant er sammenbruddet i OW Bunker i november 2014 og koncernens exit den absolut mindste trigger i det, der sker i den internationale bunkerindustri lige nu.

"Vi har set, at shippingindustrien får nogle store aktører, og dem, der ikke er store, slår sig sammen i pools. Men alt for mange bunkerselskaber har ikke i tide fået sig tilstrækkelig kapitaliseret og har heller ikke fået bygget den nødvendige organisation op. I dag ser vi tre slags bunkerselskaber. Den lille lokale og ofte familieejede virksomhed, der typisk er stærke i en enkelt havn, og som nok skal klare sig. Så har vi de store internationale selskaber med betydelige organisationer i ryggen. Mellem disse to typer bunkerselskaber har vi en stor skov af virksomheder, der har sat sig mellem to stole uden tilstrækkelig kapital og organisationer, og som arbejder regionalt. Den sidste gruppe er dem, der har det rigtig svært," siger Keld Demant og fortsætter:

Konsolidering tager fart

"Den store midtergruppe skal gøre op med sig selv, om de vil og kan vokse sig op blandt de f.eks. 10 største, om de vil nøjes med at være en lokal spiller, eller om de skal blive en del af de større selskaber. Især det sidste er en udvikling, jeg kan se. Det er en konsolidering, der begyndte for ca. halvandet år siden, og som nu har taget fart. OW Bunkers exit har skubbet lidt til den udvikling, men det har slet ikke været den primære trigger."

Faldet i olieprisen har givet de små og mellemstore bunkerselskaber lidt pusterum, fordi der kræves mindre kapital til samme mængder olie, siger Keld Demant:

"Jeg vil dog tro, at det er en midlertidig effekt. Det er fortsat forholdsvis store beløb, vi taler om i vores branche."

Intens konkurrence

Bunkerselskabernes kamp om kunderne og konkurrencen blandt oliehandlerne synes netop nu at være mere intens end set i mange år. Tidligere ansatte i OW Bunker er hentet ind i andre selskaber, også i Bunker Holding, og slås i dag om de samme kunder og med Keld Demants ord "den sidste cent per ton":

"Det har helt klart lagt pres på markedet, og har du ikke stordriftsfordele og det nødvendige kapitalberedskab, så du kan placere dig bedst muligt, kan det godt blive en kamp, der kan presse den sidste bloddråbe ud af nogle selskaber. Det er udvikling, der er blevet klart skærpet hen over sommeren. Det hænger også sammen med, at der de fleste steder i shipping ikke just er fede tider. Der bliver kigget på omkostningerne alle steder i shippingindustrien, og det er en udfordring for mange mindre bunkerselskaber."

Bunker Holding indgår milliardaftale med banker

Bunker Holding køber stor amerikansk konkurrent

Østergaards shipping- og olieimperium ud med rekordregnskab

Bunker Holding: Tilliden er væk efter OW Bunkers kollaps

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere