ShippingWatch

Franske sømænd hærgede besatte færger

Sømændene fra Scop Seafrance har tilsyneladende givet de to besatte færger, Rodin og Berlioz, en kærlig hånd, inden de rømmede dem onsdag.

Flænsede sæder, knuste skærme og stjålent udstyr.

Der ventede Eurotunnels inspektører lidt af et syn, da de onsdag fik adgang til de besatte DFDS-færger, Rodin og Berlioz, efter at de franske sømænd havde rømmet skibene.

Berlingske Business skriver fredag, at sæder, sofaer, bænke og gardiner er skåret op med knive, mens computerskærme og kasseapparater er knuste. Samtidig er TV-apparater og musikudstyr fjernet, og de elektriske installationer har fået en gang maling.

Færgerne har været besatte henover sommeren af vrede sømænd fra Scop Seafrance, der er frustrerede over, at Eurotunnel har valgt at leje skibene til DFDS og samtidig nedlægge flere sejladser på Den Engelske Kanal.

Mandag indgik partnerne så en fredsaftale, der betyder, at DFDS har lovet at ansætte omkring 200 af Scops sømænd i den danske logistik- og shippingkoncerns franske afdeling.

John Keefe, Eurotunnels PR-chef, undrer sig over, at nogle af sømændene tilsyneladende har valgt at ødelægge deres egen arbejdsplads.

"Mange af søfolkene fra SCOP (søfolkenes kooperativ, red.) vil vende tilbage for at arbejde på færgen. Hvad er meningen? Det kan man slet ikke forstå," siger han ifølge mediet til regionalavisen Nord Littoral.

De to færger, Rodin og Berlioz, vil først blive overdraget til DFDS, når Eurotunnel har sat dem i stand.

DFDS-direktør Niels Smedegaard fortalte i et interview til ShippingWatch i sidste uge, at også redningsbåde og oppustelige slisker var blevet udløst.

"Det er bevidst gjort af søfolkene, så man ikke kan sejle med skibene. Det er ikke nogen kompliceret operation, og vi har ikke forventninger om, at der er begået betydeligt hærværk, eller at de på anden måde har ødelagt færgerne indvendigt", siger Smedegaard.

Som en del af hele aftalen skal skibene på værft, efterses i bunden og måske opgraderes. Skibene skal desuden males i de hvide og blå farver, der kendtegner DFDS.

Niels Smedegaard fortalte også, at han er tryg ved at ansætte 200 medarbejdere, han har ligget i konflikt med.

"Det er jeg. Det har selvfølgelig været et væsentligt spørgsmål, og netop derfor er det kun os, der vælger, hvem af de knap 500 nuværende medarbejdere, som vi ønsker at ansætte på de 202 pladser. Vi interviewer hver enkelt person, og der er ikke nogen, der udpeger for os, hvem vi skal ansætte," siger han og fortsætter:

"Hvis vi ikke kan finde de 202 søfolk, som opfylder vores krav, eller har den rette holdning til DFDS som arbejdsplads og vores overenskomst, jamen så behøver vi ikke at ansætte de 202. Så betaler vi en redundancy payment, og på den måde er jeg absolut tryg ved, at vi kan finde de medarbejdere, vi har behov for, og som har den rigtige indstilling. Vi regner med, at det bliver 202, men skulle det mod forventning ikke være tilfældet, er der også en løsning for det. "

DFDS venter på de franske aktører i kanalkrigen  

Niels Smedegaard regner med, at skibene indgår i driften i slutningen af fjerde kvartal, så rederiet når at få juletrafikken med, der er højsæson på kanalen.

Nødraketter og slisker brugt i kampen mod DFDS

Nordea: Så meget kan DFDS tjene på aftalen i kanalen

DFDS indgår aftale med franske sømænd

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Storkunder hos containerrederierne vil have nuludlednings-søfragt i 2040. Et forslag, tre redere hilste velkommen. Ekstreme priser på fragt kan sende afskibere ud i konkurs, og storbanken DNB advarer andre banker om at gentage en stor fejl.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs