Japanske Weathernews ekspanderer kraftigt i Danmark

Den japanske udbyder af vejrudsigter og planlægning af skibsruter Weathernews har på tre år udvidet fra to til 15 medarbejdere på kontoret i København, hvor selskabet har rykket sig op blandt de to største udbydere til shipping i Europa.

Det er gået stærkt for Weathernews, siden det japanske selskab etablerede sig i København i 2012 med europæisk forretning på dagsordenen. Selskabet, der leverer vejrudsigter til forskellige brancher, men i Europa udelukkende er gået efter at udbyde vejrudsigter og planlægning af ruter til rederier og shippingselskaber, er hurtigt vokset.

Tallene er klare. For det første er antallet af medarbejdere steget fra to i 2012 til 15 i år, hvoraf syv medarbejdere sidder med salg af selskabets tjenester, og de resterende otte sidder i et nyoprettet operationscenter. Det er det center, hvorfra vejrudsigter og skibsruteplanlægning foretages. Weathernews har tilsvarende centre i Asien og USA og kommer fra denne uge til at dække mere globalt med operationscentret i Danmark - nærmere bestemt i Nordhavnen i København.

For det andet har Weathernews formået at få mange af Danmarks største rederier som kunder de seneste tre år. Og for det tredje har selskabet kæmpet sig op til at ligge i eliten af lignende selskaber i hele Europa med konkurrenter som AWT - Applied Weather Technology, Inc.

"Med et godt jysk udtryk kan man sige, at 'det ikke går så skidt endda.' Vi valgte specifikt at lægge kontoret i Danmark, og det var der en grund til - nemlig shippingindustrien her. Vores målsætning var at få en ordentlig kundebase i Europa, og der har vi formået at gøre et godt arbejde både i forhold til at få danske shippingvirksomheder som kunder, men også på europæisk plan, hvor f.eks. schweiziske selskaber har vist stor interesse," fortæller Thomas Skov, Executive Officer Sales & Marketing for Europa-kontoret til ShippingWatch.

Vil sælge til andre brancher end shipping

Han fortæller, at shippingindustrien på grund af Weathernews' arbejde i Asien og USA kender selskabet, men at det har været et hårdt arbejde at blive blandt de to største selskaber i Europa. Det har imidlertid ikke afskrækket Weathernews Europe, der på sigt vil gå efter ikke bare at sælge services til shippingsegmentet, men også de andre som f.eks. luftfart.

"Det har taget tid og energi at få vores position, fordi der er mere og mere fri konkurrence mellem vejrtjenester. Jeg tror, at vi især adskiller os fra konkurrenterne på nyudvikling, hvor vi har en force," siger Thomas Skov.

Væksten skal fortsætte næsten lige så stærkt i de kommende år, hvor Thomas Skov inden for to år forventer, at selskabet når i alt 25 ansatte.

"Med åbningen af operationscentret her kommer vi endnu tættere på vores kunder, og nogle af de kunder, der tidligere har villet benytte os ser nu en anden mulighed for at bruge os. Vi har arbejdet med at bygge et stærkt kundegrundlag op, som har en positiv effekt på dem, der ikke er kunder endnu, og derfor tror jeg på, at vi kan vokse, som vi ønsker," siger Thomas Skov.

Weathernews opgør i sit regnskab ikke specifikt, hvor meget af indtjeningen, der bliver hentet på ydelser til shipping. Hele selskabet havde i sidste regnskabsår en omsætning på 13,3 milliarder yen (780 millioner kroner) og opnåede et resultat på 1,8 milliarder yen.

Ekstremt vejr giver EQT tro på megavækst i StormGeo 

DMI: Vi tager gerne kampen op med Weathernews 

Japansk konkurrent til DMI etablerer sig i København 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også