DSV jagter de store kunder i USA

"Vi skal blive dygtigere til at opsøge og servicere de store kunder," siger Niels Larsen, DSV's nye topchef for USA. Han lægger op til at åbne en stribe nye kontorer på tværs af USA.

Den danske logistikkoncern DSV går målrettet efter at få større kunder i USA, og koncernen agter at åbne flere lokale kontorer på tværs af staterne på et tidspunkt, hvor andre og store amerikanske transportselskaber i disse år mindsker antallet af kontorer til fordel for megahubs.

Det fortæller Carsten Trolle, DSV's nye topchef fra 1. april for koncernens samlede Air & Sea-division, DSV's mest profitable, og Niels Larsen, ny chef for DSV's amerikanske forretning, til DSV's koncernblad.

”Det har altid være filosofien, at det sidst åbnede kontor skal give overskud, før vi åbner det næste. Sådan er det fortsat, men vi kan næsten ikke følge med på bemandingen,” siger Niels Larsen, der agter at udbygge strategien med tæt fysisk kontakt til kunderne.

Flere kontorer på vej

DSV har netop  åbnet to nye kontorer i Phoenix og Oklahoma, og flere kontorer er på vej.

"Air & Sea i USA står over for en speciel udfordring i de kommende år, hvor vi skal blive dygtigere til at opsøge og servicere de store kunder, samtidig med at vi skal holde fokus på vores rigtigt mange mindre og mellemstore kunder. Som global spiller er vi nødt til at dedikere medarbejdere til håndteringen af de store kunder, og opgaven bliver at få DSV-kulturen til at spænde over begge lejre," siger Niels Larsen:

Høj pris for DSV's opkøbskandidat i USA  

"I gamle dage var vi glade for et par kubikmeter om ugen, i dag skal vi op på 5-10 sendinger om dagen, og alle skal være klar over, at det er den slags kunder, vi også går efter”, siger han.

DSV har ambitioner om et betydeligt opkøb i USA, og koncernens interesse for det børsnoterede amerikanske logistikselskab UTi Worldwide viser, at det kan blive i milliardllassen.

Kæmpe indtjening i USA

USA tegnede sig i 2014 for knap en tredjedel af den samlede indtjening i Air & Sea-divisionen.

Af flere årsager er USA særlig interessant for DSV.

"Hvis vi selv skal sige det, har vi gennem flere år haft relativ stor succes i USA, hvor vores selskab har udviklet sig fremragende, og USA er i dag det land, der tjener flest penge til DSV, og vi har formentlig nogle af de højeste indtjeningsmarginer i markedet i vores amerikanske selskab. Derfor giver det rigtig god mening at vokse i USA, hvis man kan få noget mere volumen ind i systemet og samtidig opretholde den samme margin," sagde DSV's CEO Jens Bjørn Andersen forleden i et interview med ShippingWatch:

"Samtidig gør amerikansk økonomi det godt. Målt i forhold til markedet er vi fortsat en lille spiller, men vi mener, der er plads til, at vi kan vokse, også via opkøb."

DSV: Global opkøbsbølge er udeblevet 

DSV's CEO: Vi stjæler markeds-andele fra små spillere 

Air & Sea drev væksten hos DSV i 2014 

Analytiker: DSVs amerikanske opkøb kan stadig lykkes 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu