DSV's CEO: Vi stjæler markeds-andele fra små spillere

DSV vil hugge markedsandele fra de mindre spillere på markedet for sø- og lufttransport. Samtidig er selskabet klar til opkøb, siger CEO Jens Bjørn Andersen.
AF RITZAU FINANS

DSV vil udnytte selskabets størrelse inden for luft- og søfragt til at stjæle markedsandele i 2015, og det er primært de mindre spillere i branchen, som DSV venter at kunne presse.

Det fortæller DSV's topchef, Jens Bjørn Andersen, i et interview med Ritzau Finans, efter at selskabet fredag morgen har offentliggjort regnskab for fjerde kvartal af 2014.

"Vi har været i stand til at vokse mere end markedet gennem mange kvartaler i træk. Vi er blandt verdens største luft- og søoperatører, og vi mener, at det gør os i stand til at stjæle markedsandele, og det har jeg en klar forventning om, også vil kunne lade sig gøre i 2015," siger Jens Bjørn Andersen.

DSV venter, at der vil være en markedsvækst på 3-5 pct. i 2015 inden for sø -og luftfragt, men vurderer, at det vil være i stand til at ligge højere.

"Hvis vi kan vokse mere end det, så ligger vi sådan set meget godt til. Hvis vores omkostningsniveau udvikler sig i lavere takt, end de her volumener, så vil vi se et stigende EBITA-resultat i den division," siger Jens Bjørn Andersen.

Indtjeningen i DSV's luft- og sødivision faldt dog en anelse svagt ud i forhold til markedets forventninger i fjerde kvartal af 2014, men DSV noterer selv, at der var tale om en fremgang i forhold til fjerde kvartal 2013.

I rå tal landede driftsoverskuddet før særlige poster, EBITA, på 399 mio. kr., hvilket var en stigning fra 382 mio. kr. i samme periode året.

Indtjeningen var til gengæld et stykke under de 438 mio. kr., der var ventet i markedet ifølge et estimat indsamlet af SME Direkt for Ritzau Finans.

I DSV's klart mindste division, Solutions, var der til gengæld en positiv overraskelse. Divisionen, der leverer logistikløsninger herunder blandt andet fragtstyring, tolddeklaration, oplagring og distribution, nåede et EBITA-resultat på 90 mio. kr. i fjerde kvartal - en stigning fra 71 mio. kr. året før.

"De havde et godt kvartal. God afslutning på året. Vi har ventet i et kvartaler på, at de skulle levere, og det har vi endelig set i et fjerde kvartal, hvor der var et stigende aktivitetsniveau, som de formåede at konvertere til noget indtjening, siger Jens Bjørn Andersen.

"Derudover har vi også fået lukket ned for en tidligere tabsgivende forretning i Frankrig, hvilket også har haft en positiv indvirkning på indtjeningen," siger han.

Til gengæld er forventningerne til markedsvæksten kun på 1-2 pct. i Solutions i 2015. Det skyldes ifølge DSV blandt andet en hård konkurrencesituation og og en generel overkapacitet, hvilket påvirker priserne.

Klar til opkøb

DSV har fortsat mod på opkøb af den lidt større slags, selvom det i slutningen 2014 ikke blev til andet end indledende flirt med den amerikanske fragt- og logistikkoncern UTI Worldwide, fortæller Jens Bjørn Andersen.

"Hvis den helt rigtige mulighed opstår, så føler jeg, at vi er klar til at slå til. Vi er i en meget fragmenteret branche, hvor selv de allerstørste har en meget lille markedsandel, og vi mener, at en konsolidering af branchen ville være til gavn for vores aktionærer, voresselskab og branche," siger Jens Bjørn Andersen til Ritzau.

DSV vil købe amerikansk transportkæmpe 

"Vi har meget lyst til at fortsætte med at kigge i den retning. Vi har set, at det har skabt værdi tidligere, og det tror vi også, at det kan gøre fremadrettet," siger han.

Har I lukket helt ned for snakken med UTI Worldwide?

"Vi har ikke andre kommentarer, end det vi allerede meldt ud tilbage i december," siger Jens Bjørn Andersen.

Ligger det stadig i skrivebordsskuffen?

"Jeg kan ikke kommentere på den pågældende selskab, som var nævnt. På et helt generelt plan kan jeg dog sige, at opkøb af selskaber, også de lidt større, indgår som en helt klar del af vores fremtidige strategi. Det har vi meget appetit på," siger han.

DSV bekræftede i december efter en historie fra Bloomberg News, at selskabets og UTI Worldwides bestyrelser havde indledt drøftelser for et muligt opkøb, men at parterne ikke længere var i dialog.

DSV sidder trods en årsomsætning på knap 50 mia. kr. kun på 1-2 pct. af markedsandelen på markedet. DSV er historisk set vokset del gennem en lang række opkøb.

Air & Sea drev væksten hos DSV i 2014 

Analytikere: Stærk vækst for DSVs søfragt 

Avis: DSV går kraftigt frem i USA 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også