ShippingWatch

Sydbank: DSV-opkøb underbygger stærk position i Norden

Transport- og logistikkoncernen DSV's opkøb af konkurrenten Ontime Logistics er en tilføjelse til og underbygning af en i forvejen stærk markedsposition Norden, vurderer analytiker.

DSV's opkøb af konkurrenten Ontime Logistics er en tilføjelse til og underbygning af en i forvejen stærk markedsposition Norden. Det vurderer senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank over for Ritzau Finans.

"Det er jo et opkøb, som er med til at manifestere DSV's meget stærke position i det nordiske marked. Det er kernen af DSV's kerneområder - landtransporten i de nordisk områder. Her sidder man utroligt tungt, og det her er bare med til at støtte det," siger han.

Han henviser til, at DSV skriver i fondsbørsmeddelelsen, at Ontime Logistics' otte norske kontorer skal være med til at udbygge DSV's position i markedet mod nord.

"Skulle de have nogle svage områder i den norske del af forretningen, så skulle de gerne være elimineret med det her opkøb. Så det er med til at fylde huller og styrke DSV endnu mere på de nordiske aktiviteter," vurderer Jacob Pedersen.

DSV's stærke position i Norden rejser dog også spørgsmålet om, hvorvidt der er plads til at vokse yderligere i et marked, hvor koncernen allerede er så stærkt repræsenteret, men det burde kunne lade sig gøre, vurderer senioranalytikeren.

DSV afviser forlydener om opkøb i Tyrkiet 

"Eftersom markedet stadig er meget fragmenteret, og der er masser af konkurrenter, så er der stadig masser af plads til, at DSV stadig kan vokse. Men det er klart, at den turbovækst, som man kunne forvente ved et opkøb i Latinamerika eller i Asien, skal man nok ikke forvente fra et opkøb som dette," siger han.

Ontime Logistics havde i 2012 en omsætning i omegnen af 600 mio. kr., hvilket ikke kommer til at gøre et voldsomt udslag i koncernens regnskaber - Road-divisionen hos DSV omsatte i 2012 for 22.654 mio. kr., hvoraf cirka 9500 mio. kr. var fra det nordiske marked. Ikke desto mindre er opkøbet fornuftigt, vurderer Jacob Pedersen.

"Det er ikke revolutionerende for DSV som koncern, men derfor er det bestemt en god tilføjelse, særligt når man tager højde for, hvad DSV selv skriver om sin position på det norske marked. Det er absolut et opkøb, der kan være med til at støtte forretningen i bestemte områder," siger han til Ritzau Finans og

fortsætter:

"Det er en tilføjelse til kerneforretningen. Det er jo ikke i Norden, at DSV hidtil har sagt, at de vil købe - medmindre der dukker nogle gode muligheder op. Og det må så være det, som det her opkøb repræsenterer; altså en god mulighed for DSV for at støtte netværket på udvalgte områder."

Samtidig har DSV ifølge Jacob Pedersen en "fantastisk evne" til at løfte indtjeningen i de selskaber, koncernen overtager. Det sker i forlængelse af DSV's indlemning af de overtagne selskaber i hovedforretningen, hvilket er "det, der er med til at indarbejde værdien i DSV," vurderer han.

DSV køber nordisk konkurrent

DSV afslutter tilbagekøb af aktier for millioner 

DSV: Opkøbsfokus flyttes fra nye til etablede markeder i 13 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Rederier er usikre på de kommende CII-regler for skibes CO2-udledninger. Ammoniak kan blive vigtigt brændstof, men kræver enorm produktion. Nye EU-sanktioner mod Rusland kan omgås, siger advokat. Og Norden undgår straf i sag om falske logbøger.

Carsten Mortensens Dee4 Capital sælger ud igen

Dee4 Capital Partners med tidligere Norden- og BW Group-topchef Carsten Mortensen sælger endnu et tankskib - denne gang til græsk skibsreder og lander millionfortjeneste, viser tal i VesselsValue.

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs