ShippingWatch

DSV: Vi har vundet andele i vigende marked

DSV's første kvartal kom ikke i gang i samme tempo, som koncernen havde ventet. Alligevel har logistik- og transportvirksomheden nået sine egne forventninger og fortsætter trods et trægt marked efter samme opskrift som hidtil.

Foto: GORM OLESEN

DSV's første kvartal kom ikke i gang i samme tempo, som koncernen havde ventet. Alligevel har logistik- og tranportvirksomheden nået sine egne forventninger, og trods et trægt marked, fortsætter DSV efter samme opskrift som hidtil. Det fastslår administrerende direktør hos DSV, Jens Bjørn Andersen, over for Ritzau Finans.

"Kvartalet har været præget af den vigende stemning, som vi så i fjerde kvartal 2012, og som er fortsat ind i første kvartal. Der har ikke rigtigt været nogen vækst i markederne, og vi har set tilbagegang i volumenerne i tre ud af de fire markeder, vi opererer i. Vi har så klaret os lidt bedre end det," siger han til Ritzau Finans.

DSV presses af intens konkurrence i 2013

 

Markedsudviklingen i første kvartal viser, at luftfragt er faldet 2 pct., lastbiltransport er faldet 3 pct., og lager- og logistikaktiviteten er faldet 1-2 pct. Søfragt er gået i nul i forhold til sidste år.

"Vores kunder har simpelthen en lavere volumen, der skal transporteres, og det har været lidt hårdt. Vi har ikke haft helt samme udvikling på markedet, som vi måske havde håbet på i starten af året. Der har ikke været nogen forbedring af den afmatning, vi så i slutningen af sidste år," siger Jens Bjørn Andersen.

Han fastholder dog, at koncernens resultat "fuldt ud" lever op til selskabets egne forventninger, og DSV fastholder i forbindelse med kvartalsregnskabet også sine forventninger til helåret 2013.

Har taget markedsandele

På de respektive områder er Jens Bjørn Andersen glad for, at DSV ser ud til at tage markedsandele - blandt andet gennem en pæn vækst på intra asiatiske ruter og i USA.

"På luftfragt er markedet faldet 2 pct., og det er vi også. Men på søfragt er markedet status quo i forhold til sidste år, og der har vi haft en volumenvækst på 2 pct. Så der har vi taget markedsandele, siger han og fortsætter:

"Det er lidt over det hele. Vi vokser flot på de nye markeder i Asien, og ellers så er det meget generelt. Europa ligger en smule under USA, og det passer sådan set også meget godt med den økonomiske udvikling med hårde tider i Europa og en smule mere gang i hjulene i USA.

Han påpeger desuden, at påsken har ligget i første kvartal i år, hvor den lå i andet kvartal i 2012. Det betyder, at der har været 61 arbejdsdage i første kvartal i 2013 mod 65 arbejdsdage i første kvartal for et år siden. Og det kan mærkes for en transportvirksomhed, fastslår Jens Bjørn Andersen.

"Vi tjener 48 mio. kr. mindre på EBITDA-niveau, men når man tager højde for den indflydelse, de færre arbejdsdage har - især i Norden, hvor vi er rigtigt store - så hænger det betydeligt bedre sammen," siger han til Ritzau Finans.

DSV presses af intens konkurrence i 2013

DSV: Vækst udfordret af sløve markeder

Avis: DSV-omdømme svækkes af kartelsager i dattervirksomhed 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Rederier er usikre på de kommende CII-regler for skibes CO2-udledninger. Ammoniak kan blive vigtigt brændstof, men kræver enorm produktion. Nye EU-sanktioner mod Rusland kan omgås, siger advokat. Og Norden undgår straf i sag om falske logbøger.

Carsten Mortensens Dee4 Capital sælger ud igen

Dee4 Capital Partners med tidligere Norden- og BW Group-topchef Carsten Mortensen sælger endnu et tankskib - denne gang til græsk skibsreder og lander millionfortjeneste, viser tal i VesselsValue.

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs