ShippingWatch

DSV: Vækst udfordret af sløve markeder

Efterspørgslen efter varetransport er ikke ligefrem i rivende vækst, og DSV vil fortsætte med at mærke effekterne af den globale opbremsning, vurderer analytiker inden regnskabet fra DSV.

Efterspørgslen efter varetransport er ikke ligefrem i rivende vækst, og DSV vil fortsætte med at mærke effekterne af den globale opbremsning. Ikke desto mindre kan selskabets løbende effektivisering og lidt hjælp fra stigende fragtrater sikre et stigende driftsoverskud.

"Vi skal først og fremmest høre deres udsagn om markedssituationen, efter vi har hørt konkurrenten Kuehne+Nagel tale om et meget dæmpet marked med tilbagegang på flere af områderne," siger Jacob Pedersen, senioranalytiker hos Sydbank, til Ritzau Finans.

Også Handelsbanken varsler i sin regnskabsoptakt et svagt forretningsklima i første kvartal med svag eller negativ vækst i volumenerne på DSV's hovedområder.

"Jeg tror på en vækst på 1 pct. i volumenerne inden for sø- og luftfragt, og lidt højere omsætning, fordi fragtraterne er steget temmelig markant inden for søfragt. Inden for Road-divisionen venter jeg en lille tilbagegang i omsætningen, men de mange effektiviseringer og tilpasninger af netværket, det har gennemført, gør, at jeg regner med et løft i indtjeningen," siger Jacob Pedersen.

I alt tror de 11 analytikere, SME Direkt har spurgt inden regnskabet, at DSV's omsætning vil vokse 2,6 pct. til 11,1 mia. kr., og et driftsindtjeningen, EBITA, vil stige 3,8 pct. til 576 mio. kr. i kvartalet.

Ud over kvartalsresultaterne - og DSV's prognoser for markederne resten af året - vil analytikerne holde skarpt øje med ledelsens udmeldinger omkring aktietilbagekøb.

I årsregnskabet undlod DSV nemlig at starte et nyt program med køb af egne aktier, men topchef Jens Bjørn Andersen udtalte, at han forestillede sig, at de vil komme et på banen senere i 2013.

"Det er vældigt spændende, hvad de siger om det. Mit bedste bud er, at der kommer et nu, men jeg tør bestemt ikke udelukke, at de venter tre måneder endnu og så lancerer noget større," siger Jacob Pedersen.

Han skyder på, at DSV i alt højest kan købe aktier tilbage for 1 mia. kr. i 2013, og formentlig lander et sted under det, for ikke at bygge en for stor gæld op. Samtidig er der mulighed for, at DSV har udset sig endnu et eller flere mindre selskaber at bruge pengene på.

"Hvis aktietilbagekøbet ikke kommer, vil jeg lytte meget efter de signaler, de sender om eventuelle opkøb," siger Jacob Pedersen.

DSV afviser forlydener om opkøb i Tyrkiet

Analytiker: Kuehne & Nagel bekræfter svære vilkår

DSV-konkurrent til vejrs efter direktørskifte 

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs