Skibsofficerer foreslår millionfond til uddannelse

I dag påhviler det en håndfuld rederier at uddanne langt størstedelen af Danmarks kommende skibsofficerer – og dermed vedligeholde fødekæden af hele nationens maritime kompetencer. Det er ikke rimeligt, mener Søfartens Ledere, der foreslår ordningen suppleret med en kompetencefond, finansieret af Det Blå Danmark.
AF OLE ANDERSEN

Søfartens Ledere foreslår, at der oprettes en maritim kompetencefond med økonomisk bidrag fra alle de rederier, offshore-virksomheder, havne og offentlige myndigheder, der beskæftiger de skibsofficerer, som i dag primært fem rederier påtager sig at løfte sejltiden og den praktiske uddannelse for, nemlig A. P. Møller - Mærsk, Norden, DFDS, TORM og Herning Shipping.

Forslaget går ud på, at kompetencefonden betaler et månedligt tilskud til danske juniorofficerers løn. Tilskuddet betyder, at juniorofficererne, efter endt uddannelse og i de første år af deres erhvervskarrierer, bliver mere internationalt konkurrencedygtige. Samtidig forbedres rederiernes konkurrenceevne, og fødekæden af Danmarks maritime kompetencer bevares.

Forslaget om den maritime kompetencefond, som skal bidrage med et årligt beløb i størrelsesordenen 50-60 mio. kr. i form af løntilskud til danske juniorofficerer, beskrives i detaljer i det nye nummer af Søfartens Lederes blad, der udkommer torsdag.

Danmark har brug for en Maritim Kompetencefond  

"Rederierne siger, at de ikke har råd til at beskæftige danske juniorofficerer; nogle allerede efter afslutningen på deres uddannelse, mens andre ikke kan love dem beskæftigelse udover 12 måneders efterfølgende sejltid. Det lytter vi til, og det er naturligvis ikke gået vores opmærksomhed forbi, at markedsvilkårene på de internationale fragtmarkeder er pressede, siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere:

"Det efterlader imidlertid juniorofficererne i en sårbar situation, da de risikerer at blive valgt fra til fordel for billigere, udenlandsk arbejdskraft, inden de har opnået det kompetenceniveau, som Det Blå Danmark har brug for – også i land."

Formanden for Søfartens Ledere, Jens Naldal, mener, at der er et strukturelt problem i Det Blå Danmark:

”Den generelle arbejdsløshed i Danmark er steget til 6,7 procent, mens vores medlemsgruppe ligger på lidt over 2 procent på trods af, at shippingbranchen og Danmark stadig er i lavkonjunktur. Der er i mine øjne ikke nok navigatører, maskinmestre og duale skibsofficerer til at løfte den vækst og de planer, erhvervet og regeringen har lagt op til med den nye vækststrategi. Tiden er nu inde til, at erhvervet sætter sig sammen og løser udfordringerne.

Skibsofficerer stævner staten i lønstrid

Nul ledighed blandt skibsofficerer truer væksten 

Søfartens Ledere: Beskæftigelse er fokus i 2013

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også