ShippingWatch

Sådan ser det ud, når et skib brænder dårlig bunkerolie

Billeder fra brancheorganisationen Intertanko viser, hvordan det ser ud, når et skib brænder forurenet brændstof. Det giver blandt andet problemer for brændstofindsprøjtningen.

Foto: Modelfoto/Colourbox

Det kan få føre til alvorlige skader på skibe, hvis de bliver ramt af den beskidte bunkerolie, som er i omløb lige nu.

Billeder fra brancheorganisationen Intertanko viser, hvordan det ser ud, når et skib har brugt det forurenede brændstof.

Billederne er sendt ind af rederier, som uforvarende er kommet til at købe bunkerolie af lav kvalitet, selv om den var blevet testet. Indtil videre tyder meget på, at bunkeren er blandet op med skiferolie.

Mens det endnu er uvist, hvor brændstoffet kommer fra, så er de fleste enige om, at problemerne tog til i styrke i Houston i april. Siden da har de bredt sig til Panama og Singapore, mens der også er rapporter om hændelser i Hongkong og Malaysia.

ShippingWatch har de seneste uger kunnet fortælle om flere sager, hvor danske shippingselskaber som Integrity Bulk, Thorco og Norden er blevet viklet ind i problemerne.

Det er dog formentlig kun toppen af isbjerget. Ifølge Intertanko er der rapporteret over 100 tilfælde siden årsskiftet, hvor skibe har fået skader på sine motorer efter at have brændt bunkeren.

Klik her for at se billedet i stor størrelse.

Klik her for at se billedet i stor størrelse.

Klik her for at se billedet i stor størrelse.

Norden er også ramt af dårlig bunker

Dårlig bunkerolie kan være årsag til Thorco-ulykke

Hellerup-rederi viklet ind i problemer med beskidt bunkerolie 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs