Maersk-selskab fragtede våbendele fra Nordkorea

Et datterselskab i Maersk-gruppen stod bag transport af reservedele produceret i Nordkorea til langtrækkende missiler. En særlig komité af eksperter under FN's Sikkerhedsråd forfulgte sagen og betegner Nordkoreas handel som et højt profileret brud på sanktioner mod landet.
Nordkoreas leder Kim Joung-un | Foto: Ritzau Scanpix
Nordkoreas leder Kim Joung-un | Foto: Ritzau Scanpix

NEW YORK/KØBENHAVN

Et Maersk-selskab var med til at fragte dele til ballistiske missiler i en ulovlig våbenhandel mellem Nordkorea og Egypten i 2013. Det fremgår af en rapport fra FN, som har efterforsket handlen i flere år og kalder den for et "højt profileret brud" på sanktionerne mod landet.

Missildelene var produceret i Nordkorea, og pakkerne blev sendt fra Beijing til Kairo ombord på et fly i en transport, som et datterselskab i Maersk-gruppens logistikvirksomhed Damco var ansvarlig for.

Sælgeren var det nordkoreanske styre, mens køberen var det egyptiske militær. Handlen blev dog stoppet, da myndighederne i et ukendt land fattede mistanke og beslaglagde lasten undervejs.

Forløbet er siden blevet efterforsket af en særlig komité af eksperter under FN's Sikkerhedsråd, der fremlagde konklusionerne i en rapport fra 2017, som ShippingWatch har læst.

Afsenderen af missildelene havde ifølge fragtpapirerne adresse på Nordkoreas ambassade i Kinas hovedstad Beijing.

Koordinator i FN's ekspertkomite og medforfatter til rapporten, Hugh Griffiths, peger på, at netop det faktum bør få transportvirksomheder til at udvise den største agtpågivenhed.

"Det er en væsentlig risikofaktor for alle transportvirksomheder, hvis en vare afskibes eller stammer fra en nordkoreansk ambassade. I sådanne tilfælde bør virksomheder være i højeste alarmberedskab," siger han til ShippingWatch.

Bekræfter forløbet

I sin rapport beskriver FN's ekspertpanel i detaljer, hvordan Nordkorea sælger våben og andet militærudstyr til Asien, Afrika og Mellemøsten for at skaffe penge til sit atomprogram. Det drejer sig blandt andet om kommunikationssystemer, antiluftskyts og satellitstyrede missiler.

Over 300 sider kan man læse flere eksempler på, hvordan Nordkorea omgår de internationale sanktioner via et netværk af mellemmænd og dækselskaber, som bliver brugt til at smugle våben ud af landet.

Ved hjælp af komplicerede virksomhedskonstruktioner i asiatiske lande og brug af udenlandske statsborgere slører Nordkorea sine spor for at få de lukrative våben ud på verdensmarkedet.

Ifølge FN's eksperter har det kinesiske selskab New Times International Transport Service (NTS), som er ejet af Maersk-gruppens logistikselskab Damco, deltaget i strømmen af ulovlige varer ved at stå for fragten i salget af missildele fra Nordkorea til Egypten, som fandt sted i februar 2013.

I en skriftlig udtalelse bekræfter Damco over for ShippingWatch, at man har været i FN's søgelys.

"I 2016 udleverede vi information til FN's ekspertpanel om en Damco-relateret forsendelse. FN's ekspertpanel oplyste til os, at Damco og dets datterselskab NTS har handlet korrekt," skriver selskabet.

"Damco er dedikeret til at føre forretning på en ansvarlig og lovlig måde. Det har altid været en integreret del af vores forretningsførelse, og vi kræver, at de samme principper bliver fulgt i forholdet med vores kunder, leverandører og andre forretningspartnere. Vi har guidelines og processer på plads, som sikrer, at vi overholder sanktioner og handelsrestriktioner, og vi samarbejder med alle relevante myndigheder i deres forsøg på at bekæmpe kriminalitet," lyder det.

11 små pakker

FN's panel af eksperter betegner i sin nye 2018-rapport, der blev offentliggjort for få dage siden, Nordkoreas forsøg på at sælge missildele til Egypten som et "højt profileret brud" på de internationale sanktioner mod landet.

"Sagen er et godt eksempel på, hvordan Nordkorea omgår FN's sanktioner, der udtrykkeligt forbyder landet at udvikle og sælge teknologi og reservedele fra sit ballistiske missilprogram," siger Hugh Griffiths til ShippingWatch.

"Vi har tidligere set eksempler på, at Nordkorea udnytter større globale containerrederier til at transportere forbudte produkter. Jeg tror ikke, at virksomhederne har udviklet løsninger til at håndtere disse problemer. Det er vanskeligt for dem, og det er klart, at det er en svaghed, som nordkoreanerne udnytter," siger han.

I alt forsøgte Nordkorea at sælge 11 pakker med reservedele til såkaldte scud-missiler til det egyptiske militær. Delene var produceret i Nordkorea, men skulle sendes fra Beijing i Kina til Kairo i Egypten.

Ifølge FN's efterforskning var sælgeren det nordkoreanske statsselskab Rungrado Trading Corporation, mens køberen var Moda Authority International Optronic. Ifølge FN er sidstnævnte identisk med det egyptiske militær, hvilket de egyptiske myndigheder afviser.

Det Maersk-ejede selskab NTS blev draget ind i sagen, da det blev kontaktet af en kinesisk speditør med henblik på at fragte en last af reservedele til Egypten.

NTS har oplyst til FN's efterforskere, at det på intet tidspunkt var i kontakt med andre end den kinesiske speditør, som bookede plads på et fly på vegne af en afskiber i Kina, der siden har vist sig at være et dækselskab for Nordkorea.

Der er ikke bevis for, at NTS var klar over, at der var tale om reservedele til scud-missiler.

Adresse på nordkoreansk ambassade

FN bemærker dog i sin rapport, at den kinesiske afskiber har angivet samme adresse som den nordkoreanske ambassade i Bejing på fragtbrevet, som er underskrevet og stemplet af NTS.

Rungrado Trading Corporation trak desuden overskrifter i september 2017, da DR Dokumentar og Information kunne afsløre, at selskabet havde sendt nordkoreanske tvangsarbejdere til et polsk skibsværft, hvor de var med til at bygge et krigsskib  for det danske forsvar.

Kort efter kunne ShippingWatch fortælle, at nordkoreanerne på værftet sandsynligvis også har været med til at bygge flere milliarddyre skibe for rederiet Maersk Supply Service.

Ekspertkomiteen anbefalede i sin 2017-rapport til FN' Sikkerhedsråd, at Rungrado Trading Corporation skulle på sanktionslisten i form af en fastfrysning af aktiver, mens sagen ikke fik konsekvenser for de involverede logistikselskaber.

"I disse tilfælde er det et spørgsmål fra sag til sag og de forskellige omstændigheder, der gør sig gældende," siger Hugh Griffiths, som opfordrer rederier og speditører til udvise forsigtighed.

"Hvis jeg var et shippingselskab, ville jeg være yderst forsigtig over for ethvert produkt, der kommer fra en nordkoreansk ambassade, uanset hvor i verden det er," siger han til ShippingWatch.

Maersk-selskab fragtede våbendele fra Nordkorea 

Nordkoreanere kan have bygget skibe for Maersk

Minister løfter pegefingeren over for rederier i Nordkorea-sag 

Trumps nye sanktioner mod Nordkorea går efter shipping 

Nordkoreanske tvangsarbejdere byggede skrog til Esvagt-skib

Kinesiske skibe leverede gods til Nordkorea trods sanktioner

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også